Schenking en verkoop / huis opkoper

K73
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schenking en verkoop / huis opkoper

#1 , 05 okt 2023 11:52

Het huis waarin ik woon is geschonken in 2017 door mijn vader. In 2022 is hij opgenomen in een rustoord. Ik leef van een invaliditeitsuitkering en ga het huis verkopen (bj 2007). Ons vorig huis is verkocht en daar gebeurde deze schenking mee. Als ik nu verhuis naar een nog kleinere woonst en dit huis dus verkoop moet ik dan nog bijdragen aan het rustoord of komt het OCMW er dan eindelijk in tussen? Dank u!

Tweede vraag: het huis is onderdeel van een residentie maar het is in zeer slechte staat. De achtergevel dreigt over te hellen en binnen zijn er scheuren en barsten. Mag ik het huis verkopen aan een opkoper die tegelijk ook aannemer is? Met de syndicus heb ik geen goede ervaringen. Ik mag toch met mijn huis doen wat ik wil? Dankjewel.

iota
Berichten: 830

#2 , 05 okt 2023 12:51

Vlgs mij komt het ocmw niet tussen in de rusthuisfactuur van uw vader als hij minder dan 10j geleden een huis heeft weggeschonken en is de kans groot dat ze het bedrag dat moet worden bijgepast van de begunstigde (u dus) gaan terugvorderen.

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 okt 2023 15:19

Staat er in de schenkingsakte van de woning geen clausule tot onderhoudsplicht ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 18 okt 2023 19:47

Hangt ook af van gemeente tot gemeente.
Alle kinderen zijn onderhoudsplichtig gezien deze ook wederzijds is tss ouders en kinderen.
Uw inkomen komt in aanmerking vanaf een bepaalde hoogte en aantal kinderen.
""" Burgerlijk Wetboek (BW) voorziet in artikel 205 dat kinderen levensonderhoud verschuldigd zijn aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die behoeftig zijn. Deze plicht geldt bij uitbreiding ook voor de schoonkinderen, weze het slechts in ondergeschikte orde (en op basis van artikel 206 BW)"""

Hier eens lezen:
https://www.mi-is.be/nl/onderhoudsplicht

https://www.mi-is.be/sites/default/file ... _2023.xlsx

Terug naar “Administratief recht”