notulen en reglementen gemeenteraad

AgiaGalini
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

notulen en reglementen gemeenteraad

#1 , 04 okt 2023 15:39

Worden de notulen en/of reglementen van de gemeenteraad op papier bewaard? of is digitaal ook toegelaten?
ik heb een reglement waarin staat dat er een kaart is 'aangehecht en onlosmakelijk verbonden met het reglement', maar als ik naar de kaart vraag, word ik steeds doorverwezen naar een algemene website van de gemeente. Nu is er niets zo snel aanpasbaar als een website, dus kan ik moeilijk achterhalen welke kaart precies werd toegevoegd en dat wil ik wel zeker weten

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 okt 2023 18:18

Digitaal is ook toegelaten, en meeste gemeenten zijn daarop al lang overgeschakeld

Er is vaak zelfs geen uitgetikte tekst meer van de gemeenteraad
Dat zijn geluidsopnames die integraal online staan

AgiaGalini
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2023 20:55

Digitaal zorgt dan wel voor een probleem toch qua bewijslast? Als in een reglement staat 'aangehechte kaart die onlosmakelijk verbonden is met het reglement', hoe kun je dan weten welke versie gold? Een website is snel aangepast.

Reclame

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 okt 2023 14:17

Die kaart moet dan door burgemeester en algemeen directeur eensluidend verklaard worden, door te ondertekenen op het plan. Dat doen ze bijvoorbeeld ook standaard met bouwplannen in een omgevingsvergunning, anders kan je inderdaad eender welke plannen gaan gebruiken

AgiaGalini
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2023 01:52

LennieK, bedankt voor de opmerking!
Het lijkt mij ook niet meer dan logisch dat die kaart eensluidend verklaard moet worden.
Het gaat over een retritbutiereglement, en dat reglement is al verschillende keren aangepast, telkens met verwijzing naar een 'aangehechte kaart'. De tekst van het reglement staat op de site van de stad, maar als ik naar de kaart vraag, krijg ik telkens de link naar de website. Daar staat wel een kaartje, maar dat kan zo aangepast worden, da's niet het origineel. Ik vraag mij af of er ooit wel een kaart bij dat reglement gezeten heeft. Als ik vraag om de reglementen in te kijken, zeggen ze dat ik niet hoef langs te komen, want dat ze enkel de documenten kunnen tonen die op de website staan. 'De kaart staat op de website', klinkt het steevast.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 06 okt 2023 17:03

Zoek het "aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer" op voor de betrokken gemeente

Daarin moet staan welke verkeersborden waar geplaatst zijn
Ook op die manier kan je zien of de kaart nog overeenkomt met wat ooit beslist werd

Terug naar “Administratief recht”