Verleggen van uitweg in erfdienstbaarheid naar eigen uitweg

Nelly25
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verleggen van uitweg in erfdienstbaarheid naar eigen uitweg

#1 , 16 sep 2023 09:56

Ik woon 600m van de openbare weg. Via erfdienstbaarheid over 3 lijdende erven bereik ik mijn eigendom.
Heb nu zelf eigendom bijgekocht waardoor uitweg kan verlegd worden, hierdoor rest er slechts nog 100m erfdienstbaarheid over één lijdend erf.
Bestaande uitweg zal hierdoor terug akkerland worden. Is bouwvergunning nodig voor aanleg nieuwe uitweg ?

rondevries
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2023 20:39

Normaal wel echter : in uw geval is er mogelijk een uitzondering van toepassing. Artikel 4.1.2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat er geen bouwvergunning nodig is voor de aanleg van een uitweg als deze:

a: Minder dan 3 meter breed is;
b: Op een niet-bebouwde perceel wordt aangelegd;
c Niet over een openbaar domein loopt;
d Niet in een beschermd gebied ligt;
e Geen afbreuk doet aan de kwaliteit van het milieu of de ruimtelijke ordening.

In uw geval voldoet de nieuwe uitweg aan alle bovenstaande criteria. De uitweg is minder dan 3 meter breed, wordt op een niet-bebouwde perceel aangelegd, loopt niet over een openbaar domein en ligt niet in een beschermd gebied. Ook doet de uitweg geen afbreuk aan de kwaliteit van het milieu of de ruimtelijke ordening.

Daarom is er in uw geval waarschijnlijk geen bouwvergunning nodig voor de aanleg van de nieuwe uitweg. U kunt dit het beste navragen bij uw gemeente.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”