Fout in het kadaster.

boris9397
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Fout in het kadaster.

#1 , 03 sep 2023 14:14

Ik ben eigenaar van een appartement in een klein appartementsgebouw met 3 appartementen, hierbij horen ook 3 garages. In 2020 hebben we beslist met alle 3 de eigenaars om de garages apart op akte te laten zetten om deze in de toekomst eventueel apart te kunnen verkopen. Wat nu voor mij het geval is. Ik heb recentelijk een compromis getekend voor een nieuw appartement en heb dus mijn oud appartement en garage te koop gezet. Ik heb een koper gevonden die enkel mijn appartement wil en heb dan mijn garage apart te koop gezet waarvoor ik nu ook een koper gevonden heb.

Nu blijkt bij het opstellen van de compromis voor deze garage dat in het kadaster mijn garage op naam staat van de eigenaar van het appartement op de 1ste verdieping, de garage van de eigenares van het appartement op de 2de verdieping op mijn naam staat en dat de garage van de eigenaar op 1ste verdieping op naam staat van de eigenares van het appartement op de 2de verdieping. Niemands garage staat op zijn eigen naam dus, er is een fout gebeurt bij het wijzigen van de akte in 2020. Samen met mijn notaris ben ik tot de conclusie gekomen dat deze fout bij het kadaster zelf gebeurd is. Mijn notaris heeft hiervoor het kadaster gecontacteerd en deze hebben geantwoord dat het minstens 3 maanden (!) zal duren om deze aanvraag te verwerken. Maar ik heb zelfs geen 3 maanden, de koop van mijn nieuw appartement gaat door op 25 november en de verkoop van mijn oud appartement en garage moeten op dezelfde dag gebeuren want een overbruggingskrediet kan ik niet betalen.

Uiteraard ga ik samen met mijn notaris nog verder uitzoeken wat de mogelijkheden zijn, maar ik wou ook eens zien of ik hier raad kan krijgen. Is er een manier om de aanvraag bij het kadaster te versnellen? Zou ik mijn garage niet gewoon in de huidige situatie kunnen verkopen met de voorwaarde dat de fout in het kadaster wordt recht gezet? Hebben jullie nog andere suggesties voor wat ik zou kunnen doen om dit probleem op te lossen? Of is er misschien iemand die ooit iets gelijkaardigs meegemaakt heeft en hoe is dit verlopen?

LennieK
Berichten: 1873
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 sep 2023 12:05

Wat gek, toen ik laatst een fout ontdekte in het kadaster (mevrouw stond niet als eigenaar vermeld terwijl ze dat wel is) werd dat binnen enkele dagen aangepast.

Lelie60
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2023 13:56

Toen ik een paar jaar geleden een foutief kadasterplan wou laten verbeteren was dat niet eenvoudig. Na een onteigening in de jaren 60 was dat op het kadaster volledig foutief overgenomen ondanks duidelijke plannen in de onteigeningsakte. Ondanks dat die diensten zelf alle nodige aktes hebben en dat de fout bij hen gebeurde wilden ze dat niet verbeteren. Ik ben dan zelf moeten gaan zoeken naar wie er toen eigenaar was. Niet evident omdat het door erfenis een paar keer was overgegaan. Dus geen koopaktes. Uiteindelijk heb ik de akte gevonden en heeft het kadaster de plannen aangepast. Dus de onteigeningsakte bij de ene kantoor dan opgehaald en in de deur ernaast afgegeven. Maar uiteindelijk in de aankoopakte van het betreffende perceel blijft er een foutief kadasterplan aangehecht. Volgens notaris diende dit niet aangepast te worden.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”