Domicilie naar werf

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Domicilie naar werf

#1 , 01 sep 2023 23:50

Beste,

Graag informeren we naar het volgende:
We kochten een huis dat we momenteel volledig aan het verbouwen zijn. Einde van de grote werken staat eind december 2023 gepland. Gezien de verbouwpremies aanzienlijk dalen vanaf 1-1-2024 willen we voor eind dit jaar de premies nog aanvragen, gezien de werken dit jaar ook zijn uitgevoerd.
Ik las op de website dat je dit als eigenaar-bewoner en als niet eigenaar-bewoner kan aanvragen. Hier zitten verschillen in qua hoogte van de premies.

Momenteel verblijven we in de woning van mijn grootvader, zolang de grote werken bezig zijn. Onze kinderen gaan reeds in de nieuwe gemeente naar school.
Is er een mogelijkheid om onze domicilie reeds in de nieuwe gemeente te plaatsen om alsnog de premies voor eind 2023 aan te vragen?

Zo ja hoor ik graag hoe dit aan te pakken.
Zo nee hoor ik graag tips naar de meest voordelige oplossing.

Alvast bedankt voor uw expertise.

LeenW
Berichten: 12864

#2 , 01 sep 2023 23:53

Uw domicilie moet staan waar u woont. Als u er nog niet woont, kan u er zich ook niet domiciliëren.

Sirkii
Berichten: 5425

#3 , 02 sep 2023 00:26

Als er al voldoende kamers af zijn om te slapen, een leefruimte/provisoir keukentje te maken en een wc is dan verhuis je effectief zodat je dan effectief woont waar je je domicilie zet.

Aan u om af te wegen of de hogere premies het stof waard is. Als je eind dit jaar volledig klaar bent moet nu toch al het meeste in orde zijn.

Reclame

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2023 12:11

Je kan jouw domicilie verplaatsen zodra het geen bouwwerf meer is, maar echt een bewoonbare woning. (en ja, in se moet je er dan wonen...) Maar je hebt groot gelijk dat je inderdaad de MijnVerbouwPremie nog dit jaar wil aanvragen! (wellicht goed om weten; de datum waarop jouw adres verzet wordt, is retro-actief de datum waarop jij jouw adreswijziging-aangifte deed. Je hoeft dus eigenlijk zelfs niet te wachten tot de wijkagent langs kwam...)

Sirkii
Berichten: 5425

#5 , 07 sep 2023 14:22

Mijn dochter heeft haar domicilie verzet toen het nog een bouwwerf was: er was 1 slaapkamer af en in de badkamer was er een bad en een WC. Al de rest was nog werf : geen keuken etc. Ze woonde er wel effectief. Was ok voor wijkagent van een middelgrote vlaamse stad.

eylis
Berichten: 8843

#6 , 07 sep 2023 17:36

Ik hoor regelmatig dat eigenaars van woningen met ingrijpende verbouwingen kamperen in containers of campers in hun tuin en hun domicilie toch ook al op hun adres in verbouwing gevestigd is.

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 sep 2023 21:09

Ik hoor regelmatig dat eigenaars van woningen met ingrijpende verbouwingen kamperen in containers of campers in hun tuin en hun domicilie toch ook al op hun adres in verbouwing gevestigd is.
Als ze er voor de verbouwing ook al woonden, is er natuurlijk geen reden waarom er een woonstcontrole zou plaatsvinden.

Of even intrekken in de verouderde woning en beginnen slopen nadat de wijkinspecteur is langs geweest.

Terug naar “Administratief recht”