Toegang huis <=> parade

Oserix
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Toegang huis <=> parade

#1 , 29 aug 2023 13:46

Korte vraag:
Kan een organisatie u de toegang tot uw huis ontzeggen of eisen dat je inkom betaald?

Meer volledig:
Binnen enkele weken is er een evenement in de straten rondom ons huis. (jaarlijks evenement, maar wonen er pas)
Hiervoor wordt er een zone afgespannen van +/- 14u tot na middernacht.

Huis is dus niet bereikbaar met auto (tot hiertoe geen probleem).
Maar ook kan je te voet niet in de zone geraken zonder te betalen.
Er wordt dus aangeraden om in de zone te blijven of weg te blijven tot wanneer de poorten terug open gaan.


Ik begrijp dat ze niet iedereen op zijn woord kunnen geloven dat hij/zij bewoner is (zou makkelijk zijn om gratis binnen te geraken).
Maar als wij nu bij de gemeente een uittreksel halen en dit samen met id-kaart tonen?
Kan de toegang dan nog geweigerd worden?

Bedankt alvast.

lukasi
Berichten: 1153

#2 , 29 aug 2023 13:58

Meen je dit echt?
Toegang tot je woning verbieden kan enkel indien er wezenlijk gevaar is en dit door gemachtigden.

Zou straf zijn, alleen om eens te zien wat er zou gebeuren als je de politie zou bellen omdat zo'n portier je toegang weigert tot je eigen woning zou ik dit al even willen uittesten.
Haal bij de gemeente een dokument van woonst, laat dit waarmaken door een handtekening van de burgemeester en van de politiecommissaris en weet ik veel wie dit evenement mee organiseert.

LeenW
Berichten: 12866

#3 , 29 aug 2023 13:58

Nee, dat kan niet. Een organisatie is hier meestal goed ook op voorzien. Hebt u de vraag al aan hen gesteld?

Reclame

Oserix
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 aug 2023 14:00

Nee, dat kan niet. Een organisatie is hier meestal goed ook op voorzien. Hebt u de vraag al aan hen gesteld?
Al voor gemaild, maar nog geen antwoord mogen ontvangen.

Antwoord: van een medewerker: Waarom zou je dit willen missen, blijft toch thuis :lol:

LYNX XX
Berichten: 2533
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2023 14:18

Meen je dit echt?
Toegang tot je woning verbieden kan enkel indien er wezenlijk gevaar is en dit door gemachtigden.

Zou straf zijn, alleen om eens te zien wat er zou gebeuren als je de politie zou bellen omdat zo'n portier je toegang weigert tot je eigen woning zou ik dit al even willen uittesten.
Haal bij de gemeente een dokument van woonst, laat dit waarmaken door een handtekening van de burgemeester en van de politiecommissaris en weet ik veel wie dit evenement mee organiseert.
Dan kan TS beter inkom betalen, zal goedkoper zijn dan een document van gemeente = zijn niet gratis.

NatD
Berichten: 429
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 aug 2023 15:01

Meen je dit echt?
Toegang tot je woning verbieden kan enkel indien er wezenlijk gevaar is en dit door gemachtigden.

Zou straf zijn, alleen om eens te zien wat er zou gebeuren als je de politie zou bellen omdat zo'n portier je toegang weigert tot je eigen woning zou ik dit al even willen uittesten.
Haal bij de gemeente een dokument van woonst, laat dit waarmaken door een handtekening van de burgemeester en van de politiecommissaris en weet ik veel wie dit evenement mee organiseert.
Dan kan TS beter inkom betalen, zal goedkoper zijn dan een document van gemeente = zijn niet gratis.
Een attest van woonst is toch gratis? Heb dat toch altijd geweten?

eylis
Berichten: 8843

#7 , 29 aug 2023 15:35

Je moet helemaal geen document bij de gemeente halen (= niet gratis) je kan je identiteit met jouw ID bewijzen en het is aan de organisator van de feestelijkheden zich zodanig te organiseren zodat ze de bewoners de toegang kunnen verschaffen zonder gedoe. Wat gaan ze doen met de hulpdiensten? Ook toegang vragen? Persoonlijk zou ik de dag zelf de politie erbij roepen om de joligaards tot de orde te roepen en je toegang te verschaffen. Mail nu nog naar de pretketten dat ze zich in orde stellen met de wetgeving in die context of dat ze de feestdag zelf boetes kunnen verwachten. ze kunnen dat regelen met toegangspasjes die ze in de briefbussen steken de dag ervoor.

Ik heb overigens een donkerbruin vermoeden dat toegangsticketten verkopen voor een evenement op de openbare weg niet zomaar mag. Als de stad (mede)organisator is, kan het wel bvb Marktrock ed.

Terug naar “Administratief recht”