keffende chihuahua van de buur

Georges Timmermans
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

keffende chihuahua van de buur

#1 , 21 aug 2023 09:12

hallo, ik word al meer dan 4 jaar geterroriseerd door het gekef van de hond van de buur.
de buurvrouw is niet om aan te spreken zij is hysterisch, en erg hatelijk; ze heeft niet de capaciteiten haar hind onder controle te houden. bemiddeling was een lachtertje, ik zou mijn appartement moeten isoleren met bvb kurk tegen het stresserend gekef. daar de politie niets doet, is er nog maar 1 ding te doen, denk ik , zoals het vredegerecht, Ik leef in een onleefbaar appartement door de lange kefsessies van de hond. wat kan ik doen?

lukasi
Berichten: 1156

#2 , 21 aug 2023 09:23

blaffende deense dog opnemen en afspelen ?

Nee, zonder zwans
kunt u achterhalen wat de trigger is dat die hond aan t blaffen slaat?
Buurvrouw afwezig, verlatingsangst, hoge tonen, onbereikbare kat, opstokende buren ...
Probeer dat eerst te vinden dan kan de buurvrouw minder aanvallend aanspreken.
Verschil tussen: jouw hond keft gans de dag door en terroriseert iedereen met dat hatelijk gedoe MET
Jouw hondje begint elke keer te blaffen als je weg bent, bang dat je hem verlaat, daar zijn trukjes voor ...

LYNX XX
Berichten: 2542
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2023 10:01

Zoals Lukasi zegt eerst de oorzaak van het blaffen onderzoeken. Hoe lang duurt het geblaf ?

Kan het zijn dat door rumoer, lawaai door de buren het diertje begint te blaffen.
Bij plotse lawaai/gebonk/rumoerige buren ... is het logisch dat het hondje schrikt of zich onveilig voelt = niet strafbaar. Zelfs 's nachts door toedoen van motor/auto lawaai of plotse knallen is geen lawaaioverlast door het hondje.

Oorzaak is belangrijk tot uiteindelijk oordeel.

Reclame

eylis
Berichten: 8847

#4 , 21 aug 2023 10:42

Even ter informatie: een hond kan inderdaad "aanslaan" bij een geluid, een beweging. Maar een hond hoort geen uur lang te blaffen. Dat is ongewenst gedrag en dat kan afgeleerd worden. Maar als de eigenaar daar de ernst/noodzaak niet van inziet zal het inderdaad niet opgelost worden.
Met blaftraining wordt telkens de hond langer wil blaffen (even) een muilband aangetrokken. Zo leert het dat dit ongewenst gedrag is. Maar dat zal de eigenares wellicht niet willen doen.
Wat je wel kan doen is telkens het geluid en de decibels registreren en de duur ervan. Dan kan je de geluidsoverlast bewijzen en daar kan je klacht voor neerleggen.

Franciscus
Berichten: 38643

#5 , 21 aug 2023 11:03

Als dat uren duurt kan en mag politie daarvoor wel een PV van overlast opstellen.
Wordt in meerdere zone's via wijkinspecteurs opgevolgd.
Bemiddeling niet alle gemeenten hebben bemiddelingsdienst.
Beide partijen moeten bereid zijn om te luisteren.

LYNX XX
Berichten: 2542
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 aug 2023 11:22

https://chihuahuahond.nl/waarom-blaft-mijn-chihuahua/

Misschien interessant voor de buurvrouw. Indien zij een PC heeft de link doorgeven anders afdrukken.

Terug naar “Administratief recht”