Woning splitsen in 2 entiteiten

Has722
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

Woning splitsen in 2 entiteiten

#1 , 27 jul 2023 16:30

Beste leden,

Ik sta op punt om een handelspand te kopen met woonst. Jammer genoeg vallen deze onder hetzelfde huisnummer en hiermee ook onder zelfde elektriciteit, gas & water meter en zelfde inkom. Hoe moet ik hiermee aan de slag om de woning in 2 te kunnen splitsen? Woning is 214 vierkante meter en handelspand is 180 vierkante meter.


Mvg,


Has722

Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 27 jul 2023 18:09

Dat zal u via een wijziging bij gemeente moeten doen.
Is er een aparte ingang voor het appartement en voldoet dat aan de huidige 'normen'.

Inazuma
Berichten: 9788
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 27 jul 2023 19:52

Omgevingsvergunning aanvragen
Die gaat aparte ingang moeten voorzien voor beide wooneenheden.
Ga je waarschijnlijk architect voor nodig hebben.

Als je vergunning hebt, kan je aparte meters laten zetten, nutsvoorzieningen opsplitsen en laten keuren

(watermaatschappij kan mogelijk tegenpruttelen, dan zet je splitsing en tussentellers vlak na officiële teller)

Reclame

mava105
Berichten: 22286
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 jul 2023 09:21

an zet je splitsing en tussentellers vlak na officiële teller)
Heb zo ooit in Merksem, in een gebouw met 6 appartementen, waar ieder appartement door een tussenmeter werd bediend, officiele watermeters laten zetten door de maarschappij, omdat er verschillende huurders dikwijls nalatig waren met het betalen van un rekeningen. Nu moesten ze dus betalen rechtstreeks aan de maarschappij. Deed dat later ook voor electro en gas. Gelukkig waren alle installaties zo aan- gelegd dat ze gemakkelijk privatief konden worden gemaakt. Appartementen werden een paar jaar later trouwens individueel verkocht, na het opmaken van een basisakte.

bullgod
Berichten: 315
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 aug 2023 10:39

als de beoogde toekomstige opsplitsing een reden is om het pand te kopen, dient u toch op te letten.
in de gemeenten (niet stad) waar ik ervaring mee heb, worden zulke splitsingen nooit vergund.
2 (woon)entiteiten op 1 perceel willen ze daar niet.
desgevallend gaat u eerder een verkavelingsvergunning dan een omgevingsvergunning nodig hebben, denk ik.
het is mij niet duidelijk of u het pand wil opsplitsen in 1 woonst en 1 winkel, dan wel er 2 woonsten van maken.
in welke zone (woongebied, ambachtsgebied, agrarisch gebied,...) het pand ligt, speelt ook een rol.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Inazuma
Berichten: 9788
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 04 aug 2023 11:26

als de beoogde toekomstige opsplitsing een reden is om het pand te kopen, dient u toch op te letten.
in de gemeenten (niet stad) waar ik ervaring mee heb, worden zulke splitsingen nooit vergund.
In steden doorgaans geen probleem tenzij je er teveel wooneenheden wil in proppen en zo erg weinig m2 per WE overhoudt

Handelshuis + woongelegenheid (1 WE) naar 2, 3, of 4 WE gebeurt hier (Lier) volop

Terug naar “Administratief recht”