Trouwen met iemand met tijdelijke verblijfsvergunning

Ap4871612
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Trouwen met iemand met tijdelijke verblijfsvergunning

#1 , 24 jul 2023 12:48

Dag allen,

Even een situatieschets: Mijn vriendin (uit een land buiten de EU of EEA) en ik zijn reeds sinds december 2022 samen. Echter hangt er reeds sinds het begin van onze relatie een gigantisch vraagteken boven onze relatie, en dat is het feit dat ze maar een tijdelijke verblijfsvergunning heeft tot einde oktober 2023. Op huidig moment is ze student in België (ook de reden voor de vergunning), maar heeft ze moeite met het vinden van een job die een aanvraag zou willen doen voor een werkvergunning.

Ik zie haar als de vrouw van mijn leven en zou me niet kunnen voorstellen dat ze het land zou moeten verlaten, met als gevolg het einde van onze relatie...
Vandaar dat er reeds enkele maanden het idee in mijn hoofd zit om haar ten huwelijk te vragen. Echter weet ik niet of dit de situatie zou oplossen? Zal zij de Belgische nationaliteit moeten aanvaarden als we getrouwd zijn, of krijgt ze door het huwen met mij eerst een verblijfsvergunning van onbepaalde duur? Ik heb het hele internet zitten afschuimen voor deze info, helaas zonder succes.

Alvast bedankt.

CityBird
Berichten: 797

#2 , 24 jul 2023 15:55

Echter weet ik niet of dit de situatie zou oplossen?
Onmogelijk om daar op te antwoorden, is steeds geval per geval. Soms loopt dit vlot, soms bij vermoeden van een schijnhuwelijk bv heeft dit heel wat zoden aan de dijk.
Zal zij de Belgische nationaliteit moeten aanvaarden als we getrouwd zijn
Uiteraard niet.
of krijgt ze door het huwen met mij eerst een verblijfsvergunning van onbepaalde duur?
Nee, je zal na jouw huwelijk gezinshereniging moeten aanvragen. Zolang die procedure loopt, normaal 6 maanden, krijgt zij een tijdelijk verblijfsdocument. Als de aanvraag succesvol is krijgt zijn een verblijfsvergunning (F-kaart) van 5 jaar. Als dit niet succesvol is en haar huidig visa afloopt zal zij het land moeten verlaten. Je kan uiteraard die aanvraag opnieuw doen.
Jij moet beschikken over:
- Voldoende inkomsten.
- Een woning ofwel in eigendom ofwel een geregistreerd huurcontract
- Een ziekteverzekering
Na 5 jaar kan zij een F+ kaart aanvragen, dat is defacto permanent.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”