Gemeente verplicht restafvalcontainer?

Lola313
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gemeente verplicht restafvalcontainer?

#1 , 09 jun 2023 07:29

Hallo allemaal. Binnenkort start in onze gemeente de afhaling van restafval via het systeem van Diftar, met afvalcontainers.
Nu blijkt dat je VERPLICHT bent een container te huren, ook al heb he deze niet nodig.

Ter info, ik heb een BTW,nummer en kan op mijn zaak een voordeligere partner aanspreken voor mijn restafval op te halen. Maar volgens de gemeente maakt dit niets uit, en moet ik nog steeds een container van hen huren?

Is dit zelfs wettelijk toegestaan een dergelijke verplichting? Een bewijs van een contract met een afvalophalingsdienst zou toch een voldoende alternatief moeten zijn?

Dit ruikt echt naar machtsmisbruik/monopolie/...

Moest er iemand mij raad kunnen geven, dat zou fijn zijn.

LeenW
Berichten: 12828

#2 , 09 jun 2023 10:53

Ik volg uw redenering. Maar bent u bereid om er een procedure voor aan te spannen tegen de gemeente?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 09 jun 2023 11:45

Ter info, ik heb een BTW,nummer en kan op mijn zaak een voordeligere partner aanspreken voor mijn restafval op te halen.
U mag geen residentieel afval meegeven met uw professionele afvalophaler ...
Zo ver gaat de regelneverij in Vlaanderen


Aangezien afvalintercommunales zoals de naam al laat uitschijnen, bestuurd worden vanuit de gemeenten, hebben zij dat allemaal al voor u geregeld & bepaald ...

Er is geen juridische weg rond, tenzij je tijdig fouten vindt in de regelgeving.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 09 jun 2023 12:41

Omgekeerd mag het ook niet firmaafval met bewonersafval.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 09 jun 2023 16:49

Omgekeerd mag het ook niet firmaafval met bewonersafval.
Hangt er wat van af

Hier mag dat wel, met beperkingen
En uiteraard: bijkomende betaling als bedrijf

Terug naar “Administratief recht”