Huis verkocht . Geen domicilie

Noropo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huis verkocht . Geen domicilie

#1 , 10 apr 2023 20:46

Ik ben van plan mijn huis te verkopen wegens vertrek naar het buitenland.
Door de verkoop heb ik dan geen domicilie meer. Waar ik zal belanden weet ik ook nog niet .
Ik heb wat tijd ( max 1 jaar ) nodig om uit te zoeken waar ik wil wonen en mij te vestigen.
Is het plaatsen van mijn domicilie tijdelijk bij mijn zoon of dochter een probleem of zijn er fiscale of andere gevolgen voor hen?
Is een referentie-adres bij hen mogelijk? Ik ben rondtrekkend maar heb geen mobilhome.
Mijn zoon en dochter werken. Ikzelf ben gepensioneerd.

LeenW
Berichten: 12828

#2 , 10 apr 2023 21:02

Als u geen plaats hebt in België om naar terug te keren, wordt u geacht zich in te schrijven in het buitenland.

artemis
Berichten: 3294

#3 , 10 apr 2023 22:42

Een referentieadres voor maximum een jaar bij zoon of dochter is dan de beste en meest zuivere optie en perfect legitiem, het geeft je intussen een officieel adres in België (geen domicilie maar dat hoeft niet en mag niet als je er niet woont).
Heb zelf referentieadres gegeven aan vrienden die emigreerden en die zoekende waren, in afwachting waren van een nieuwe woonplaats in het buitenland . Dat is allemaal perfect verlopen.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 10 apr 2023 23:43

Een referentieadres voor maximum een jaar bij zoon of dochter is dan de beste en meest zuivere optie en perfect legitiem, het geeft je intussen een officieel adres in België (geen domicilie maar dat hoeft niet en mag niet als je er niet woont).
Heb zelf referentieadres gegeven aan vrienden die emigreerden en die zoekende waren, in afwachting waren van een nieuwe woonplaats in het buitenland . Dat is allemaal perfect verlopen.
Aan welke van de opgesomde situaties voldoet TS dan?

https://www.vlaanderen.be/referentieadres

artemis
Berichten: 3294

#5 , 11 apr 2023 10:34

u bent voor minder dan een jaar afwezig voor zakenreizen
Tot voor enkele jaren geleden was dat ….. voor studie- en zakenreizen. Wat een veel ruimere interpretatie kon geven. Mijn vrienden hebben dat referentieadres bij mij toen meteen gekregen.
Veel mensen kregen het ook om bv een jaar op wereldreis te gaan (was dan een studiereis).
Nu lijken de voorwaarden zelfs per gemeente te verschillen.

Maar akkoord, er wordt moeilijker gedaan om dat referentieadres te geven.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 11 apr 2023 10:44

u bent voor minder dan een jaar afwezig voor zakenreizen
Tot voor enkele jaren geleden was dat ….. voor studie- en zakenreizen. Wat een veel ruimere interpretatie kon geven. Mijn vrienden hebben dat referentieadres bij mij toen meteen gekregen.
Veel mensen kregen het ook om bv een jaar op wereldreis te gaan (was dan een studiereis).
Nu lijken de voorwaarden zelfs per gemeente te verschillen.

Maar akkoord, er wordt moeilijker gedaan om dat referentieadres te geven.
De redenering is hier m.i. dat zowel studie- als zakenreizen een tijdelijke afwezigheid impliceren, terwijl dat voor TS niet het geval lijkt te zijn. Zich inschrijven op zijn nieuwe woonplaats (wat die dan ook al zijn) lijkt mij dan hier ook de enige correcte oplossing.

artemis
Berichten: 3294

#7 , 11 apr 2023 21:38

@LeenW

Maar TS hééft nog geen nieuwe woonplaats, hij wordt zoekende en weet niet waar hij voorlopig en tijdelijk zal terechtkomen. Dat is heus niet een uitzonderlijke periode bij mensen die emigreren.
Mijn vrienden hebben tussen het tekenen van een compromis en het uiteindelijk kunnen betrekken van hun nieuwe woning en handelspand in het buitenland 9 maanden overbrugd door wisselend te verblijven in diverse vakantiewoningen en vrijstaande tweede verblijven, overal van korte duur. Uiteraard konden ze zich daar intussen nergens inschrijven, een maand hier en dan weer een maand daar…
Ik ben van plan mijn huis te verkopen wegens vertrek naar het buitenland.
Door de verkoop heb ik dan geen domicilie meer. Waar ik zal belanden weet ik ook nog niet .
Ik heb wat tijd ( max 1 jaar ) nodig om uit te zoeken waar ik wil wonen en mij te vestigen.
Zijn domicilie bij zoon of dochter zetten zou niet mogen want hij woont daar ondertussen niet. En waarom zouden studie- of zakenreizen per definitie moeten resulteren in een terugkeer naar Belgenland? Niemand kan weten wat de toekomst brengt.

Langs de andere kant staat TS hier misschien binnen een jaar weer terug. Ik ken er genoeg rond de pensioenleeftijd die andere oorden willen opzoeken, een sprong willen wagen, maar het succes is soms wisselend. Als dat maximaal een jaar duurt kan dat volgens mij perfect onder ‘studie- of zakenreizen’ vallen.

Terug naar “Administratief recht”