Domicilie van schoonmoeder

Hamilton
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Domicilie van schoonmoeder

#1 , 11 mar 2023 09:46

Even situatie schetsen:

Schoonmoeder heeft een mobilhome gekocht waar ze in gaat wonen met haar vriend. Haar huis, zij is eigenaar, gaat ze verhuren.

Nu wil ze bij ons thuis (ik met vrouw en 3 kinderen) haar domicilie zetten. Ze gaan ook met de mobilhome op onze grond verblijven tenzij ze op reis zijn.

Nu begrijp ik dat als ze bij ons de domicilie zet dat wij ook aansprakelijk zijn moesten er schuldeiser langs komen.

Nu meld mijn vrouw dat er een papier wordt opgemaakt dat als er iets gebeurt met schoonmoeder en er zijn schulden, dat de schulden worden afgelost door verkoop van mobilhome en/of huis, en dan pas kunnen ze bij ons aankloppen?

Nu is mijn vraag eigenlijk of zo een papier wel rechtsgeldig is?
En moet de broer en zus van mijn vrouw ook niet akkoord gaan omdat het over een eventuele toekomstige erfenis gaat?

Gaat het groot verschil maken in belastingen door haar domicilie op mijn adres?

Ik hoop dat de situatie een beetje duidelijk is?

Mvg,

eylis
Berichten: 8842

#2 , 11 mar 2023 09:55

Nu dat papier is in feite niet nodig. Als er schulden zijn, zullen haar goederen (woning en mobilhome enz) sowieso gerechtelijk verkocht worden om de schuldenaars te voldoen. Dat staat buiten kijf. De broers en zussen van uw echtgenote moeten daarmee niet akkoord zijn, want hun moeder doet bij leven met haar bezittingen wat ze wilt. (dus ook alles opsouperen); Indien zij in het buitenland ernstig ziek valt en het niet kan betalen, zal zij toch haar woning moeten verkopen, het OCMW zal haar niet steunen als er een eigen woning is om haar verzorging te financieren. Het probleem zou zich pas stellen als haar bezittingen te weinig waard zijn om de schulden te delgen. Dan wordt uw inboedel wel aangeslagen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 11 mar 2023 10:13

Los van de vraag of zij wel domicilie kan nemen bij jullie thuis, om zo'n mobilhome quasi permanent te parkeren (alleen al de noodzakelijke verharding) zal je toch een omgevingsvergunning nodig hebben? Dat kan allemaal goed gaan, zolang er niet één of andere buur een klacht indient...

Reclame

Hamilton
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2023 14:50

@eylis

Maar kan het papier niet belangrijk zijn bij overlijden? Zodat eerst de schuld wordt opgelost en dan pas de eventuele erfenis verdeeld? Of werkt het automatisch zo?

Ik bedoel maar dat niet enkel wij met de schuld zitten omdat ze toevallig haar domicilie hier heeft..

@bosprocureur

Eigenlijk geen idee over de omgevingsvergunning, wij wonen langs elkaar op dit moment. Dus de mobilhome komt tussen onze huizen in te staan..

Eigenlijk de enige op dit moment die bezwaar heeft ben ikzelf :?

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 11 mar 2023 18:22

Een GDW zal gewoon naar de domicilie komen en alles maar dan ook alles wat daar staat van u of van uw moeder of schoonmoeder met beslag leggen . Stel er is een schuld die openstaat van € 100. GDW zal voor een veelvoud van dat bedrag in beslag nemen.
Niet eerst haar eigendom maar alle verkoopbare goederen voor en fractie van de waarde weliswaar.
Op de woning zal, indien er iets met het OCMW aan de hand is al lang door OCMW beslag zijn gelegd.
Vraag eens na bij gemeente of er geen zorgwoning op uw grond mag gezet worden?
Vermoedelijk ook met vergunning laar zal eerder toegestaan worden.

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 11 mar 2023 18:26

Vooral eerst eens nakijken of een permanent verblijf in caravan daar mag.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 12 mar 2023 16:37

Als uw schoonmoeder en haar vriend toevallig op reis zijn met de mobilhome op het moment dat ze juist een langere reis maken, zal deze waarschijnlijk NIET worden opgeschreven door de GDW

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mar 2023 17:45

Ik kan heel kort zijn, dit papier heeft juridisch geen enkele waarde. Indien uw moeder naar het buitenland gaat, moet zij zich voorzien van een geldige EZVK-kaart indien zij binnen Europa blijft. Best ook een "reisverzekering" nemen. Het feit dat er onroerende goederen zijn, belet het OCMW niet om uw moeder bij te staan. UIteraard zal dit wel verhalen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 12 mar 2023 18:28

En OCMW kan dan wel niet aan uw woning maar kan wel aan uw inkomen want als kind is men sowieso onderhoudsplichtig naar de ouders en omgekeerd.
http://www.vvsg.be/
http://ouders.tweehuizen.be/kosten_de_wet
https://www.mi-is.be/nl

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 mar 2023 18:41

#9. Collega ik raad TS aan om dit met het bevoegde ocmw te gaan bespreken. Er is inderdaad onderhoudsplicht, maar hier gelden bepaalde regels. Tenslotte heeft de potentiële eigenaar nog een eigen woning die ze verhuurt. Als ze zich in orde houdt met haar ziektekostenverzekering is de kans omzeggens onbestaande dat men bij de zoon gaat aankloppen. Een deurwaarder zal in eerst instantie beslag laten leggen op haar eigen bezittingen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Administratief recht”