Identiteitskaart kwijt in ziekenhuis

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

Identiteitskaart kwijt in ziekenhuis

#1 , 09 mar 2023 12:54

Bejaarde dame 84 jaar, zwaar dement en longkanker (palliatief statuut) wordt met ziekenwagen naar spoed gebracht. Ambulancier neemt identiteitskaart mee. Week later wordt de dame ontslagen en de zoon (mantelzorger) krijgt medicatielijst en medicatie vr 1 week mee. Geen identiteitskaart, afdeling beweert die niet in haar bezit te hebben. Er wordt navraag gedaan bij spoed en ook daar geen identiteitskaart. Zoon krijgt raad om naar de politie te gaan en te zeggen dat hij die identiteitskaart zelf verloren heeft.Die gaat daar niet mee akkoord want het ziekenhuis heeft die kaart verloren gedaan. Zoon krijgt gesprek met sociale dienst en die zeggen dat dit een structureel probleem van jaren is en dat er lang geleden een werkgroep is opgericht om dit aan te pakken maar dat er geen oplossing gevonden is. Zoon krijgt dezelfde raad nl om bij de politie te gaan zeggen dat hij zelf die kaart heeft verloren "want anders duurt het veel te lang".
Die identiteitskaart heeft een chip waar alle medische voorschriften opstaan. Zonder die kaart geen geneesmiddelen bij de apotheek! Die kaart is noodzakelijk voor de huisverpleging (3X dag). Zij loggen daarmee in op hun laptop. Zonder identiteitskaart geen terugbetaling etc etc.
De bejaarde dame kan enkel verplaatst worden al liggend via ambulance met zuurstof. Pasfoto's gaan nemen en naar het gemeentehuis gaan ... niet mogelijk.
Persoon is ook zwaar dement. Ondertussen per e-mail contact opgenomen met ombudsman van ziekenhuis maar nog steeds geen antwoord. Iemand een oplossing?

LeenW
Berichten: 12867

#2 , 09 mar 2023 13:27

Dit is zo'n situatie waar u gewoon moet slikken en zelf de kaart als verloren melden. Dat gaat het snelste een oplossing geven. Mensen van de gemeente zijn niet van slechte wil en kunnen vaak een creatieve oplossing bedenken om de administratie voor hoogbejaarden een handje te helpen (of zo heb ik het toch al mogen ervaren).

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#3 , 09 mar 2023 14:18

Dit is zo'n situatie waar u gewoon moet slikken en zelf de kaart als verloren melden. Dat gaat het snelste een oplossing geven. Mensen van de gemeente zijn niet van slechte wil en kunnen vaak een creatieve oplossing bedenken om de administratie voor hoogbejaarden een handje te helpen (of zo heb ik het toch al mogen ervaren).
Hopelijk wordt zij geen slachtoffer van identiteitsfraude en goed voor het ziekenhuis die dan niet voor de kosten moet opdraaien als de zoon de schuld vh verloren gaan op zich neemt.
Alle kosten voor het verkrijgen van een nieuwe identiteitskaart hoeven dan ook niet gedragen te worden door de schuldige partij. Fijne oplossing om de schuld die dr een ander veroorzaakt werd op jezelf te leggen! En dan te horen krijgen dat dit "EEN PAAR HONDERD KEER PER JAAR GEBEURD" in dit ziekenhuis!

Reclame

LeenW
Berichten: 12867

#4 , 09 mar 2023 14:41

Uw frustratie is absoluut terecht, maar wat is hier het belangrijkste? Uw moeder zo snel mogelijk kunnen voorthelpen of principieel gelijk halen?

Thomas Morus
Berichten: 5940
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 09 mar 2023 16:41

"Die identiteitskaart heeft een chip waar alle medische voorschriften opstaan."
Die voorschriften zitten niet in die chip maar in een database.
De slimmeriken van e-health moeten toch een noodprocedure voorzien hebben om het hoofd te bieden aan dergelijke situaties? Want de chip kan ook defect gaan of verslijten.....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6861

#6 , 09 mar 2023 17:29

Als er zo'n noodprocedure bestaat, dan kan de voorschrijvende arts of de apotheker toch die info geven ?

Franciscus
Berichten: 38617

#7 , 09 mar 2023 20:20

U doet als zoon al aangifte bij gemeente ( ja dat kan ook wettelijk) of bij politie.
In nogal wat politiezones zal de wijkinspecteur bij persoon zelf langsgaan om alles te regelen.
En het is niet verlies maar mogelijk diefstal in ziekenhuis.
In uw geval zal dat maar een gedeeltelijke oplossing zijn gezien toestand moeder.
Niets belet u in uw verklaring ( gezien u mantelzorger bent) in de verklaring te vermelden dat de EiD verloren is door de diensten van ziekenhuis X.
Ik zie nog wel het probleem van het tekenen... maar dat zal politie en gemeente wel kunnen oplossen. U zal niet de eerste zijn.

Ook het ziekenfonds in kennis stellen die zullen wel weten wat ze nu kunnen doen.

Uiteraard stelt u het ziekenhuis in gebreke met een AS.
Neem ook (daarna) contact op met de ombudsdienst van ziekenhuis.

artemis
Berichten: 3294

#8 , 09 mar 2023 23:28

De behandelende arts/het ziekenhuis kan nog steeds papieren voorschriften uitschrijven (doen ze nog geregeld als hun computer het laat afweten).
Dát + aangifte verlies ID-kaart zou denk ik voldoende moeten zijn om intussen aan de medicatie te geraken bij de apotheek.

Is intriest en frustrerend..
Ombudsdienst ziekenhuis is helaas hopeloos en nog meer tijdverlies,

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#9 , 10 mar 2023 09:24


Uiteraard stelt u het ziekenhuis in gebreke met een AS.
Wat is een "AS"?

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 10 mar 2023 09:58




Wat is een "AS"?
Aangetekend schrijven

Inazuma
Berichten: 9788
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 10 mar 2023 15:29

Hopelijk wordt zij geen slachtoffer van identiteitsfraude
Door er zo mee te lopen treuzelen, en het verlies niet aan te geven, maakt "zoon" die kans enkel groter ...

Franciscus
Berichten: 38617

#12 , 11 mar 2023 14:58

Inderdaad - u had de dag erna al naar politie moeten gaan.
Dus best nu vandaag zal u in de politiezones' wel terecht kunnen op het (hoofd)bureau.

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#13 , 14 mar 2023 18:24

Nieuw ID aangevraagd, kost 24 Euro. Ziekenhuis weigert te betalen: Wij hebben navraag gedaan bij de afdelingen waar uw moeder heeft gelegen, maar helaas werd het EID kaart niet terug gevonden.
Helaas kunnen wij deze kosten niet vergoeden omdat niet effectief kan aangetoond worden dat het verlies van de EID kaart aan het ziekenhuis is te wijten.

Weet u misschien met welke ambulancewagen uw moeder naar het ziekenhuis is gekomen? Aangezien er ook externe ambulanciers naar ons ziekenhuis komen.

Met vriendelijke groeten

Volgens de sociale dienst vh ziekenhuis verdwijnen er jaarlijks HONDERDEN EID'S. Ook de dienst bevolking waar ik een nieuw EID heb aangevraagd zegt dat zij jaarlijks zeer veel geconfronteerd worden met verloren EID's in dat ziekenhuis. Wat kan ik doen om die 24 Euro te recupereren?

Franciscus
Berichten: 38617

#14 , 14 mar 2023 18:29

Hen met een AS in gebreke stellen en eventueel via rechtsbijstandsverzekering verder gaan.
Anders zelf (u moet dan wel wettelijk uw moeder kunnen vertegenwoordigen) naar VR trekken.

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#15 , 14 mar 2023 18:43

Hopelijk wordt zij geen slachtoffer van identiteitsfraude
Door er zo mee te lopen treuzelen, en het verlies niet aan te geven, maakt "zoon" die kans enkel groter ...
Sociale dienst heeft mij gevraagd om te wachten met aangifte omdat ze het aan het onderzoeken waren. De ombudspersoon zou mij 's anderendaags telefonisch contacteren (is uiteindelijk niet gebeurd!). Ik heb gewacht tot 15u en heb dan gebeld naar de dienst bevolking alwaar ik 2 u later terechtkon en een nieuwe EID heb aangevraagd.
Duurt ongeveer 2 weken, heb een voorlopig papier meegekregen als bewijs. Kreeg daar te horen dat ze veel werk hebben met dat ziekenhuis wegens "verloren" EID's. Je moet weten dat de meeste patiënten (ver) buiten de gemeente komen. Sociale dienst vh ziekenhuis zegt dat dit een structureel probleem is en dat ze reeds jaren geleden een werkgroep hebben opgericht ... maar spijtig heeft die tot heden geen oplossing gevonden! Daar sta je dan!

Terug naar “Administratief recht”