controle woonst

petje3
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

controle woonst

#1 , 28 feb 2023 12:48

de wijkagent is al meerdere malen komen kijken en informeren , telkens de zoon was thuis , hij melde telkens dat wij nog niet ingeschreven stonden , werd hem meegedeeld dat ik dit al had door gegeven aan de vertrekkende gemeente maar nog geen bevestiging heb gekregen , dus online aangemeld voor ik en mijn zoon,
vandaag dreigende telefoon met melding dat hij ons als geseind gaat aangeven
ik heb hem daar juist gebeld en hem vermeld dat ik werk van 8 tot 5 , antwoord terug dat ik maar ne dag verlof moet nemen ! kort geantwoord dat ik dit nie doe en wel wil afspraak maken dat ik niet nodeloos zit te wachten en hem niet zie, ook gevraagd dat hij na aantal keren de zoon gezien te hebben dus wel al weet dat wij er definitief wonen
alsnog eist hij ons allen te zien, dus om kort samen te vatten
hij moet binnen kijken ? is dit nodig
wat mag hij juist doen ?
ik ben niet van plan hem alles te tonen want wij doen niets verkeerd !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 28 feb 2023 12:53

Op afspraak is nutteloos, dan is iedereen die ingeschreven wil worden "thuis". Hoe oud is de zoon?

petje3
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2023 13:37

de zoon is 21 j

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 28 feb 2023 14:17

Dan kan de wijkagent vermoeden dat hij er woont maar u niet. Dus probeer toch best iets te regelen.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 28 feb 2023 16:20

En ja politie mag komen kijken of u er woont.
Ken zo cases waar de personen in kwestie beneden aan ingang van appartementsgebouw wijkinspecteur te woord stond - gaf zelfs zijn EiD niet want ' stond binnen'.
Nu dat stond dan ook zo in het verslag aan voordeur gesproken met persoon die beweerde X te zijn.
Geen vaststelling van woonst.
Wijkinspecteur komt een aantal malen en normaliter ook 's avonds langs kan zelfs na 21 u zijn om toch maar ten dienste te zijn voor personen.
Indien men niet reageert dan is er geen inschrijving.
Betwisten bij minister binnenlandse zaken.

VBA
Berichten: 44

#6 , 28 feb 2023 16:22

Op afspraak is inderdaad vrij nutteloos... Maar dat is net wat de agent voorstelt eigenlijk door te zeggen dat TS dan maar verlof moet pakken.

Eens bellen met het plaatselijke kantoor om een oplossing te zoeken? Bij mij zijn ze zelfs op een zondag komen controleren.

builder
Berichten: 189

#7 , 28 feb 2023 18:58

ik ben niet van plan hem alles te tonen want wij doen niets verkeerd !
Dat kan dan lelijk tegenvallen.
Eén van de beroemdere woonstcontroles uit onze vaderlandse geschiedenis:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/g1p38r170

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 01 mar 2023 08:55

Wijkagent kan zelfs in de kleerkasten kijken om te zien of er wel degelijk kleding aanwezige is voor de verschillende aanwezige personen.

eylis
Berichten: 8842

#9 , 01 mar 2023 11:16

Kom; kom, de redelijke tussenweg is hier de gulden regel. In het algemeen kijkt een agent even rond om te zien of de woning inderdaad bewoond wordt door de persoon in kwestie. Dat kan met een algemene blik op algemene zaken. Als de controle begint te lijken op een huiszoeking, (cfr zélf in kleerkasten kijken ipv het u te vragen ) laat u dat best aan de overste weten in een beleefde mail. Agenten die zich té vaak té zoekerig opstellen bij zo'n controles krijgen daar wel een opmerking over door hun leidinggevende.

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 01 mar 2023 13:27

Inderdaad dat moet - als er geen (bestuurlijk) bevelschrift is - gevraagd worden...
Kan trouwens veel makkelijker... pas komen wonen ..alles nieuw geschilderd.. mooie badkamer enz
Het kijken of het bewoond is is wel gebruikelijk ...maar kan altijd op vriendelijke wijze.
Bij weigeringen zit men in een andere situatie. Wijkinspecteur geeft een negatief advies (Er zijn trouwens meerdere momenten die aangewezen zijn om te controleren).
Ook een buurtbevraging kan helpen bvb.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 mar 2023 06:44

Eens met voorgaande, maar iemand die aan het werk is van maandag tot vrijdag van 8 tot 5 is nu niet zo uitzonderlijk.

Stellen dat men daar dan maar verlof voor moet nemen, heb ik persoonlijk nog nooit geweten. Niet iedereen heeft trouwens de vrijheid om zijn verlof naar wens in te plannen.

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 02 mar 2023 08:37

Daarom dat politie ook een wijkinspecteur ook 's avonds werkt.
Waar ik woonde was dat geen probleem en waar ik nu woon evenmin komt idd. ook zaterdag en zondag.

Terug naar “Administratief recht”