Aanbod gekregen om in het buitenland te gaan werken

Nestor
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aanbod gekregen om in het buitenland te gaan werken

#1 , 22 feb 2023 17:22

Kan je gehuwd zijn en als echtelijk paar toch in twee verschillende landen gedommicilieerd zijn.
Aangezien ik een aanlokkelijk voorstel heb gekregen om in Zwitserland te gaan werken. Waar ik 3 dagen op kantoor moet zijn, de rest kan ik op een hybride manier invullen. Aangezien mijn partner in Belgie zal blijven , pendel ik na mij 3 dagen Zwitserland terug naar huis.
Is dit mogelijk als gehuwd koppel of wanneer je in de toekomst gaat trouwen.

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 feb 2023 18:22

Dan woon je toch nog steeds meer dagen in België dan in Zwitserland? Het is logisch dat je dan gewoon je domicilie houdt.

Zelfs al zou je 5 dagen daar verblijven, maar bv. in een hotel of in een appartement verblijft waar je enkel slaapt terwijl je post en dergelijke in België toekomt, zou ik de domicilie gewoon houden.

Geen reden om het moeilijk te maken.

iota
Berichten: 830

#3 , 22 feb 2023 22:15

Maar je kan idd ook in 2 verschillende landen gedomicilieerd zijn. De 'plicht om samen te leven' als koppel is iets wat jullie volgens de wet aan elkaar verschuldigd zijn. Het is geen plicht die de overheid oplegt in de zin dat je anders administratief niet in orde zou zijn of zo. Zo lang jullie beiden akkoord gaan om apart te wonen, is er geen probleem, want geen van beide gaat er dan over klagen. Zodra één van beide er niet (meer) mee akkoord gaat, kan het een reden zijn tot echtscheiding.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2023 22:58

Ik raad u dringend aan om de volgende rubrieken te lezen: https://www.socialsecurity.be/citizen/n ... buitenland en https://financien.belgium.be/nl/particu ... -lidstaten. U spreekt immers van 3 dagen werken in Zwitserland en twee dagen(?) in België, dit betekent meer dan 25% in het woonland. Ik raad u aan om contact op te nemen met uw gemeente om na te gaan wat u best kan doen, in België gedomicilieerd blijven en werken in Zwitserland of andersom. Neem in elk geval contact op met uw ziekenfonds en een goed kantoor dat op de hoogte is van zowel sociale zekerheid als fiscaliteit, ik denk hierbij aan kantoren als Sofisk, Deloitte, Ey..... Veel succes maar maak er geen risicovol avontuur van. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Administratief recht”