Stacaravan in mijn tuin tijdens de renovatie van mijn huis

Emilie EH
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Stacaravan in mijn tuin tijdens de renovatie van mijn huis

#1 , 13 feb 2023 23:44

Hallo,

In september zal ik mijn huis renoveren voor +-1 jaar zo heb ik twee vragen.

Ik woon in vlaams brabant (voor informatie, misschien is het niet dezelfe legislatie overal)

1) Is het mogelijk om een stacaravan in mijn tuin le plaatsen voor 6 maanden VOOR de renovatie zonder in te wonen (en zonder vergunning) (waar ik heb genoeg plaats voor een stacaravan is niet een bouwgrond)
2) Mag ik een bouwvergunning vragen om in mijn stacaravan tijdens de renovatie te wonen? En hoe lang mag ik daar wonen?

Hebt u de tekstverwijzinge?

Dank u,

Emilie EH

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 feb 2023 17:52

Hier in Kessel-lo heb ik mensen weten wonen in een caravan, geplaatst in hun voortuin (3 meter tussen gevel en stoep). Als ze uit hun deur stapten , stonden ze op de openbare stoep. Ze hebben er bijna 9 maanden in verbleven tijdens hun renovatie. Weet echter niet welke vergunningen of overeenkomsten ze hadden met Stad Leuven

eylis
Berichten: 8842

#3 , 14 feb 2023 18:04

Neem eens contact met de gemeente en leg de situatie uit. Als de stacaravan in je tuin zal staan (liefst nog in de achtertuin) zal dat OK zijn én geeft men die info door aan de wijkpolitie zodat men weet dat u verwittigd heeft ivm deze tijdelijke oplossing.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 14 feb 2023 21:01

Als banken de openbare weg mogen gebruiken op een belangrijke toegangsweg in de grootste stad van VL /BE waarom zou een particulier dat niet mogen op zijn eigen grond.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 feb 2023 11:11

Als je het volgens de letter van de wet wil doen, dan is zo'n stacaravan een constructie, en moet ze dus voldoen aan de stedenbouwkundige wetgeving (net zoals een tuinhuis bijvoorbeeld). Het zou dus kunnen dat je een vergunning nodig hebt (niet per se) of dat men zal weigeren om daar een domicilie te vestigen

dako
Berichten: 333

#6 , 20 feb 2023 11:34

Een tijdelijke constructie m.b.t. de verbouwing is meestal vrijgesteld van vergunning https://www.omgevingsloketvlaanderen.be ... v-werfkeet. Concreet gaat het dan meestal om een werfkeet/kaan/...
In hoeverre jij 6 maanden voor de verbouwing hier al onder kan vallen kan ik niet beoordelen, maar indien werkelijk werfkeet lijkt mij dit mogelijk.

Je mag uiteraard een vergunning aanvragen om in deze stacaravan te wonen. Op de meeste plaatsen is de bewoning echter niet toegestaan en zal je op een officieel verzoek vaak een negatief antwoord krijgen.
In vele gemeenten word dit echter gedoogd voor een bepaalde periode.

Best dus eens persoonlijk langsgaan bij de gemeente om uitsluitsel te krijgen.

Terug naar “Administratief recht”