moet de overheid voorzien in woonalternatief bij schorsing domicilie op camping door parket?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

Re: moet de overheid voorzien in woonalternatief bij schorsing domicilie op camping door parket?

#16 , 12 jan 2023 13:15

Wat ik bedoel met 'hypothetisch' of 'theoretisch' is eigenlijk: ik vraag het niet voor mezelf maar voor andere mensen die in een dergelijke situatie zitten of voor als ik zelf ooit in een dergelijke situatie zou terecht komen, want ik huur en merk dat het niet makkelijk is om rond te komen, ook al heb ik de middelen. Er bestaan ook veel echte daklozen in de samenleving en mensen met echte problemen die graag een positief antwoord op hun situatie zouden krijgen. 'theoretisch' of 'hypothetisch' staat hier dus niet gelijk aan 'niet een echt probleem'. Integendeel, dit is een zeer reëel probleem voor veel mensen. Vanwaar denk je dat de trend is ontstaan in Vlaanderen en bij uitbreiding Europa en de Westerse wereld om in een Tiny House te willen gaan wonen? Omdat mensen de kosten niet meer kunnen betalen op de huizenmarkt. Weet je hoeveel mensen op de wachtlijst voor een sociale woning staan? Dat zijn allemaal mensen die gebaat zijn met een antwoord op hun vraag. Echter dan dat kan je de problemen niet hebben. Neen, hypothetisch en theoretisch wil hier zeker niet zeggen; geen echt probleem. Wat ik bedoel is: ik vraag het voor andere mensen in een dergelijke situatie en voor het geval ik in zo'n echte situatie terecht komt, god behoede het.

Wat je voorstelt is onrealistisch en is geen oplossing voor dergelijke mensen: een caravan verkopen om dan de opbrengsten te gebruiken om te huren. Huur is elke maand, een tweedehands caravan kost zo'n 5000 euro. Daar betaal je nog geen half jaar huur mee in de meeste gevallen als je een gezin en kinderen hebt.

Soit, dit is mijn mening en ik wilde die hier toch even kwijt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#17 , 12 jan 2023 13:19

Is het dan zo onrealistisch te verwachten dat u en/of uw partner binnen dat half jaar werk vindt waardoor u de rest van de huur zelf kan betalen?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#18 , 12 jan 2023 13:48

Uw zin bevat een aantal vooronderstellingen, die u niet getoetst heeft, maar wel vanuit gaat:

ten eerste gaat u er vanuit dat mijn vraag over mij gaat en niet een algemene juridische vraag is.
Alhoewel ik u daarop wees, antwoordt u hier alsof het mijn situatie betreft.

Ten tweede gaat u ervan uit dat ik geen werk zou hebben. Nergens uit mijn geschrijf blijkt dat.

Ten derde antwoordt u niet met juridische antwoorden, maar met uw eigen mening, wat ik veelal zie op dit forum.

U had kunnen verwijzen naar de grondwet artikel 23 met het recht op huisvesting. Maar dat heeft niemand in deze topic ook maar één keer vermeldt. Terwijl dat het juist juridische antwoord was geweest.

Ik vind dat je enkel het juridische antwoord moet geven, en verder je eigen mening voor jezelf moet houden LeenW.

Dat zie ik vaak op dit forum. Men ventileert zijn eigen mening. Terwijl men eigenlijk de wetteksten zou moeten aanhalen en de juridische werkelijkheid zou moeten citeren die op dit moment van toepassing is, ongeacht de eigen mening over een bepaald onderwerp en 'wat zou moeten zijn' volgens de eigen subjectieve inschatting.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#19 , 12 jan 2023 14:27

Stel dat u morgen naar de rechtbank stapt en op basis van Artikel 23 van de Grondwet een huis op kosten van de Staat eist, denkt u dan dat de rechter dit u zomaar gaat geven? Of denkt u eerder dat hij een gelijkaardige redenering als mijzelf gaat maken en zeggen dat Artikel 23 niet zo eenzijdig is als u denkt?

U overschat uw rechten en onderschat uw plichten.

lukasi
Berichten: 1139

#20 , 12 jan 2023 14:56

Je vergeet 1 ding:
je hebt inderdaad rechten maar ook plichten.
Zowel als eigenaar, als huurder of zelfs als belg zijnde.
En dat lees ik nergens in jouw topics.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 12 jan 2023 15:21

Dat is toch valide logica?
Dus als ik rondrij met een wrak van een auto die niet meer technisch gekeurd geraakt, die ik niet verzeker want te duur, die ik zelfs niet inschrijf, dan moet de overheid die dat allemaal verplicht, dat ofwel maar toelaten, ofwel mij een goede auto (liefst een nieuwe) geven, en ineens ook verzekering en verkeersbelasting betalen :?:

Uw "logica" slaat nergens op ...



Ik zou zeggen:
Stap naar de rechtbank, en test uw logica ...

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#22 , 12 jan 2023 20:27

Ten derde antwoordt u niet met juridische antwoorden, maar met uw eigen mening, wat ik veelal zie op dit forum.

U had kunnen verwijzen naar de grondwet artikel 23 met het recht op huisvesting. Maar dat heeft niemand in deze topic ook maar één keer vermeldt. Terwijl dat het juist juridische antwoord was geweest.
De wereld en de wet zijn wel wat complexer dan dat.

Ook het recht op arbeid staat in hetzelfde artikel. Dat wil niet zeggen dat de overheid u in dienst moet nemen.

Er zijn heel wat studies over welke rechten je kan laten gelden op basis van dit artikel 23.

Een kleine inleiding:

https://www.elfri.be/rechtsleer/het-gro ... wonen-8639

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#23 , 13 jan 2023 13:03

Stel dat u morgen naar de rechtbank stapt en op basis van Artikel 23 van de Grondwet een huis op kosten van de Staat eist, denkt u dan dat de rechter dit u zomaar gaat geven? Of denkt u eerder dat hij een gelijkaardige redenering als mijzelf gaat maken en zeggen dat Artikel 23 niet zo eenzijdig is als u denkt?

U overschat uw rechten en onderschat uw plichten.
Dat is een stromanredenering. Nergens schreef ik dat 'iemand een huis op kosten van de staat eist'.
k schreef dat de staat bij verbod wonen naar een betaalbaar alternatief moet doorverwijzen, daar we een grondrecht op wonen hebben.
Laatst gewijzigd door Thomas1 op 13 jan 2023 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#24 , 13 jan 2023 13:04

Dat is toch valide logica?
Dus als ik rondrij met een wrak van een auto die niet meer technisch gekeurd geraakt, die ik niet verzeker want te duur, die ik zelfs niet inschrijf, dan moet de overheid die dat allemaal verplicht, dat ofwel maar toelaten, ofwel mij een goede auto (liefst een nieuwe) geven, en ineens ook verzekering en verkeersbelasting betalen :?:
Wonen is een grondrecht, een basisrecht. Rondrijden in een wagen is dat niet. Ten tweede zijn de huidige caravans zeer goed geïsoleerd en perfect om in te wonen. U dient maar eens op zo'n beurs te gaan kijken. Dat zijn zeker geen wrakken.
Laatst gewijzigd door Thomas1 op 13 jan 2023 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#25 , 13 jan 2023 13:06

Ten derde antwoordt u niet met juridische antwoorden, maar met uw eigen mening, wat ik veelal zie op dit forum.

U had kunnen verwijzen naar de grondwet artikel 23 met het recht op huisvesting. Maar dat heeft niemand in deze topic ook maar één keer vermeldt. Terwijl dat het juist juridische antwoord was geweest.
De wereld en de wet zijn wel wat complexer dan dat.

Ook het recht op arbeid staat in hetzelfde artikel. Dat wil niet zeggen dat de overheid u in dienst moet nemen.

Er zijn heel wat studies over welke rechten je kan laten gelden op basis van dit artikel 23.

Een kleine inleiding:

https://www.elfri.be/rechtsleer/het-gro ... wonen-8639
Wat verstaat u onder 'grondrecht op wonen'?
Verstaat u daar het omgekeerde onder dan wat er letterlijk staat?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#26 , 13 jan 2023 13:17

Kijk, er zijn inderdaad plichten. Dat ontken ik niet. Maar we leven in een dure wereld. Veel mensen komen nauwelijks rond. Het is ook een plicht van de staat om het grondrecht op wonen van zijn burgers te waarborgen. Er zijn inderdaad ook plichten; En de staat dient dat recht op wonen niet zodanig te interpreteren dat men bij het omgekeerde uitkomt dan wat 'recht op wonen' letterlijk wil zeggen.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#27 , 13 jan 2023 14:12

Recht op wonen houdt in dat men niemand mag verbieden om te wonen, maar dat is niet hetzelfde als woningen garanderen of gratis aanbieden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12824

#28 , 13 jan 2023 14:25

Stel dat u morgen naar de rechtbank stapt en op basis van Artikel 23 van de Grondwet een huis op kosten van de Staat eist, denkt u dan dat de rechter dit u zomaar gaat geven? Of denkt u eerder dat hij een gelijkaardige redenering als mijzelf gaat maken en zeggen dat Artikel 23 niet zo eenzijdig is als u denkt?

U overschat uw rechten en onderschat uw plichten.
Dat is een stromanredenering. Nergens schreef ik dat 'iemand een huis op kosten van de staat eist'.
k schreef dat de staat bij verbod wonen naar een betaalbaar alternatief moet doorverwijzen, daar we een grondrecht op wonen hebben.
De rechter zal u dan ook wijzen op de private huurmarkt en het OCMW, zoals reeds eerder aangegeven. De Staat geeft u voldoende mogelijkheden, maar u moet ze willen gebruiken (en ik gebruik dat hier algemeen, niet enkel voor uw situatie).

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#29 , 13 jan 2023 19:42

Het lijkt me zinvol dat u deze studie even doorneemt. Het bespreekt in extenso bronnen en interpretatie. En is veel genuanceerder dan de snelle en beperkte interpretatie/conclusie die hier gemaakt wordt.

https://backoffice.biblio.ugent.be/down ... 51/8522652
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#30 , 15 jan 2023 19:03

Tijd voor een slotje.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Administratief recht”