bestaat een juridisch acceptabele woonvorm zonder te huren of hypotheek (bv. koop tent, caravan) voor mensen in armoede

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

bestaat een juridisch acceptabele woonvorm zonder te huren of hypotheek (bv. koop tent, caravan) voor mensen in armoede

#1 , 05 dec 2022 20:58

Ik huur momenteel, maar wil niet meer afhangen van huisbazen. Ik kan ook niet kopen, want dan ben ik dood eer ik het huis heb kunnen afbetalen en ik wil ook niet jarenlang aan een hypotheek vasthangen. Ik dacht in een caravan te gaan wonen, tegenwoordig zijn er woonbare luxecaravans waar je comfortabeler zit dan in sommige kruipkoten van studio's. Maar daar heb je een vergunning voor nodig en moet je nog een stuk grond voor kopen ook (heb ik geen geld voor) en waarschijnlijk gunt men u die vergunning niet wegens niet passend voor het zicht van de buurt. Bij sociale woningen ben je weer afhankelijk van de sociale woningmaatschappij en haar regels en is het nog steeds niet je eigen woonst. Bestaat er een juridische woonvorm die een eenmalige kleine investering vergt (de aankoop van de camper, tent, yurt of caravan of tinyhouse bijvoorbeeld) en waar je daarna voor de rest van de tijd kan wonen zonder hypotheek en zonder af te hangen van een huisbaas. En waar je geen stuk grond jarenlang moet afbetalen of anders. Graag suggesties.

Wildkamperen is verboden. Slapen in je auto mag niet en is ook niet echt woonbaar. Voor elk woonbare constructie is een vergunning nodig, die je meestal niet krijgt wanneer het een caravan betreft, tinyhouse of anders wegens zichtverstorend in de wijk of niet passend in de buurt. Enzovoort.
Maar de aankoop van het stuk grond kost me ook te veel.

Wat zijn de diverse juridisch acceptabele mogelijkheden voor de gewone mens met weinig geld om ergens een plekje op deze Aarde te mogen bemensen?

Dank.
Laatst gewijzigd door Thomas1 op 05 dec 2022 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 05 dec 2022 21:20

Ik zou eens kijken naar mogelijkheden in het buitenland. In België gaat u ofwel moeten zorgen dat u voldoende zelfredzaam bent om een eigendom te kopen, ofwel toch iets van gezag kunnen aanvaarden van huisbaas of overheid.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#3 , 05 dec 2022 21:22

ok, Dank LeenW, voor je antwoord. Dat is idd een interessante suggestie.

Reclame

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#4 , 05 dec 2022 21:24

Misschien in Wallonië?

LeenW
Berichten: 12818

#5 , 05 dec 2022 21:34

Ook in Wallonië zijn er regels voor wildkamperen en caravans. Misschien iets minder strikt nageleefd, maar daar durf ik geen uitspraken over doen.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#6 , 05 dec 2022 22:05

ok dank.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 05 dec 2022 22:06

Hou er rekening mee dat wanneer u niet meer in BE woont er ook beperkingen of uitsluitingen zijn qua sociale zekerheid, ook in het buitenland (EU) of daarbuiten zijn er regels enz enz...

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#8 , 05 dec 2022 22:51

Ok. Ja, inderdaad. Ingewikkeld allemaal. Regelgeving everywhere. Gewoon om in een simpel caravanneke te kunnen wonen. Triest eigenlijk.

KJ86
Berichten: 2662

#9 , 06 dec 2022 11:50

Je mag dat niet romantiseren. Het is een bikkelhard bestaan. De mensen die zo leven, dromen allemaal van een studiootje in een stad, maar komen gewoon niet in aanmerking. Dat is echt kou lijden en er bestaat geen sociaal tarief voor propaangas, hout of pellets.
Bovendien zijn daar geen huisbazen die herstellingen komen uitvoeren als er iets mankeert, die mensen zijn op hun eigen aangewezen en kunnen geen stielmannen veroorloven. Je moet gewoon maar eens naar een camping rijden waar dat permanente bewoning gedoogd wordt en eens praten, je zal dan wel van gedachte veranderen.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#10 , 06 dec 2022 12:35

ok, ik heb inderdaad geen ervaring met het langdurig wonen in een caravan en alle problemen die er bij komen kijken. Maar anderzijds, als iets van jezelf is, hoe klein ook, ben je toch niet afhankelijk van anderen. Het is van jou. Je hebt de volledige zeggenschap dan; En dat is ook veel waard.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 06 dec 2022 13:01

In Antwerpen is er een terrein waar woonwagenbewoners kunnen wonen. Edoch vermoedelijk voldoet u daar ook niet aan de voorwaarden.
Terrein ligt achter de Makro.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#12 , 06 dec 2022 15:31

Ok, bedankt Fransciscus. Heeft het een naam of adres? Ik zoek het op. Misschien is het enkel voorbehouden voor Roma, kermiswagenbewoners ofzovoort. Als het een vredige plek is waar bewoners elkaar als goede buren bejegenen, is dat misschien nog het overwegen waard. Ik check het eens na.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 06 dec 2022 18:21

In Antwerpen is er een terrein waar woonwagenbewoners kunnen wonen. Edoch vermoedelijk voldoet u daar ook niet aan de voorwaarden.
Terrein ligt achter de Makro.
Niet meteen iets voor Belgen zonder geld ... Vredig en goede buren ... ook al niet direct.

Voor wat Vraagsteller wil is in België geen plaats.
Wallonië is losser inzake woonvormen, maar je hebt nog steeds een lapje grond nodig waarop je je alternatieve woonvorm mag neerzetten.
Als hij denkt dat hij op een camping doet wat hij wil ... vergeet het maar.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#14 , 06 dec 2022 18:59

Beste

Best nuttige info : inspiratiegids permanent wonen op weekendverblijven en campings


Inspiratiegids permanent wonen op weekendverblijven en campings | Vlaanderen.be
https://www.vlaanderen.be/publicaties/i ... n-campings
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.


Terug naar “Administratief recht”