Kopie PV

mariaexilada
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kopie PV

#1 , 11 nov 2022 10:40

Ik ben in juni bestuurlijk aangehouden, omdat ik zogezegd een bedreiging was voor de openbare orde, bij een bezoek aan de Kerk. Om te kijken welke verdere stappen ik kan zetten, zou ik graag een kopie van het PV hebben dat is opgesteld. Initieel zei de politie me dat ik geen kopie kon krijgen omdat het al naar het parket was gestuurd. Op het parket hadden ze een aantal weken na die boodschap nog steeds niet aangekregen. Toen ik terug naar de politie ging, zeiden ze me dat enkel de commissaris dit PV mag inzien.

Kan het mij zomaar geweigerd worden om een PV waar ik zelf betrokken partij ben, in te zien? Is er een manier om toch dit PV in te kijken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2022 11:32

U hebt recht om uw verhoor in te kijken.

Het volledige proces verbaal dat opgemaakt werd is enkel bedoeld voor het parket. Politie mag u dit niet laten inkijken of een kopie bezorgen.

Uw verhoor bevat een dossiernummer, dat u kan gebruiken om inzage te vragen aan het parket (of via uw advocaat).

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 nov 2022 13:02

Voor een bestuurlijke aanhouding wegens verstoring van de openbare orde wordt normaal geen PV opgesteld.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 11 nov 2022 13:12

Voor een bestuurlijke aanhouding wegens verstoring van de openbare orde wordt normaal geen PV opgesteld.
Jawel, een aanhouding zonder pv? Dat zou het wel zijn kwa politie-staat.

Maar in deze heeft het parket er niks mee te maken. Het parket is voor gerechtelijke zaken. Bestuurlijke zaken zijn voor de bestuurlijke overheden zoals de commissaris of de burgemeester, gouverneur enz.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 nov 2022 15:50

Het opmaken van wel of geen pv staat los van een politiestaat.

En er is echt geen verplichting voor de opmaak van een pv voor een bestuurlijke aanhouding

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 11 nov 2022 22:04

Bestuurlijke aanhouding is een administratieve maatregel met als resp. eindverantwoordelijke de burgemeester (lokale politie) of de bestuurlijke overheid (federale politie).
Tijdsduur is beperkt tot max 12 uur.
Agenten van bestuurlijke politie verwittigen hun bestuurlijke officier (OBP)(commissaris). Deze stelt zo spoedig mogelijk de hierboven vermelde eindverantwoordelijke in kennis.
De OBP geeft aan welke maatregelen en beveiligingen moeten genomen worden en deze gegevens worden in het verslag vermeld met een verwijzing naar het register van vrijheidsberovingen. U wordt op uw rechten gewezen en hebt de mogelijkheid een vertrouwenspersoon te verwittigen als u dat zelf wenst. OBP kan dat in een aantal gevallen weigeren. Medische bijstand en eten en drinken zijn ook mogelijk (gezien tijdsbestek).
Gezien administratief komt parket niet tussen en wordt ook niet verwittigd gezien - in principe niets strafbaar. Gaat enkel over openbare orde.
Indien er een strafbaar feit wordt gepleegd ==> dan wordt er een PV opgesteld naar PdK maar kan dus perfect dat deze voor het administratieve deel niet direct in kennis wordt gesteld. Staat dan wel in het PV.
GW art 12 en wet politieambt.
Normaal tekent u in het register zeker bij vrijlating maar bij weigering wordt dat genoteerd.

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 15 nov 2022 10:45

Voor een bestuurlijke aanhouding wegens verstoring van de openbare orde wordt normaal geen PV opgesteld.
Jawel, een aanhouding zonder pv? Dat zou het wel zijn kwa politie-staat.

Maar in deze heeft het parket er niks mee te maken. Het parket is voor gerechtelijke zaken. Bestuurlijke zaken zijn voor de bestuurlijke overheden zoals de commissaris of de burgemeester, gouverneur enz.
Er hoeft idd geen pv worden opgesteld voor dergelijke feiten. Het kan, maar moet niet.
Alles staat geregistreerd in de computer van de politie hetgeen voldoende is.

Terug naar “Administratief recht”