domicilie ouder

annickvdc
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

domicilie ouder

#1 , 31 okt 2022 19:38

Beste,

Mijn moeder is onlangs opgenomen in een WZC voor kortverblijf, max tot eind maart. Een terugkeer naar haar huurappartement is niet mogelijk, dus wij hebben de huishuur opgezegd. Vermits haar verblijf in het WZC tijdelijk is, kan zij daar haar domicilie niet krijgen. .
Hoe kan ik dit oplossen? Zij moet wel een domicilie hebben uiteraard, maar zal dan daar niet verblijven,
mvg
Annick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 okt 2022 20:01

Waar gaat ze vanaf maart dan wonen?

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 31 okt 2022 22:04

En waarom was de terugkeer niet mogelijk? Beter daar nog eventjes mee gewacht tot er een regeling was.
Waarom in WZC niet mogelijk?
OCMW al gecontacteerd?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 okt 2022 22:44

Het lijkt me een correcte beslissing van weigering domicilie door centrum voor kort verblijf. Ik raad u aan om contact op te nemen met de dienst bevolking van de gemeente waar uw moeder is ingeschreven in de bevolkingsregister en deze situatie te bespreken. Ik ga ervan uit dat u al een definitieve bestemming heeft gevonden voor uw moeder, dat u al contacten heeft gehad voor een opname in een WZC, met andere woorden dat zij terecht kan in een woonzorgcentrum na afloop van het kort verblijf. Mocht dit niet het geval zijn, dan wordt het toch wel hoog tijd om hier werk van te maken.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 01 nov 2022 14:18

Een voorbarige beslissing om huur op te zeggen .
Kortverblijf is niet iets wat nadien is beslist , maar wist men op voorhand .
Is dan vergelijkbaar met iemand die enkele maanden op vakantie gaat / moet nadien ook ergens wonen /gedomicilieerd zijn .
Mogelijkheden :
* permanent verblijf met domiciliering in WZC
* Nieuwe huisvesting huren voor na het kortverblijf .
* Domiciliering bij kinderen , om het even waar moeder na kortverblijf terechtkan .
Dit laatste dient wel besproken te worden met bevolkingsdienst , aangezien een domicilie rechtstreeks te maken heeft met deze dienst , met vele juridische gevolgen . ( zie ook # 4 ) .

Let wel dat ALLE officiele documenten ( ook factuur kortverblijf / ziekteverzekering enz... ) naar het domicilie adres/appartement gaat . .
Op de bevolkingsdienst zal uw moeder nog niet meteen uitgeschreven zijn op het appartement , maar op termijn kunnen ( en moeten ) zij haar uitschrijven , wegens niet permanent woonachtig op dit adres .
Op het ogenblik dat er een nieuwe huurder in het appartement komt , en een domicilie aanvraag doet , komt de kat op de koord te zitten .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Administratief recht”