ex-vriend wil vakantiehuis niet verlaten

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

ex-vriend wil vakantiehuis niet verlaten

#1 , 31 okt 2022 08:20

Mijn ex vriend woont al 2.5 jaar in mijn vakantie woning sinds onze relatiebreuk en wil deze woning niet verlaten. De bedoeling was om tijdelijk omdat ik hem anders niet weg kreeg.
Hij heeft geen huurcontract, betaalt ook geen enkele euro huur en al de vaste kosten zoals electriciteit, gas, tv, water en internet staan nog steeds op mijn naam omdat hij vindt dat dat zo hoort. Hij heeft jaren nooit gewerkt en hielp me af en toe om dingen in het huis te repareren en nieuwe laminaat en tegels geplaatst maar ik onderhield hem al die jaren en hij heeft nooit een cent binnengebracht maar dat doet er hier niet toe.
Nu wil ik mijn vakantiewoning te koop stellen maar hij wil niet weg. Sterker nog, hij wil dat het huis op zijn naam komt.
In de vakantiewoning mag men zich niet domicilieren maar de gemeente doogt wel dat mensen daar permanent zijn.
Zijn officieel adres staat ergens in Limburg.
Klopt het dat dit 'bezetting zonder titel' heet en dus niet valt onder de huurwetgeving? Hoe kan ik hem zo snel mogelijk eruit krijgen? Ik vraag al 2 jaar wanneer hij weg gaat en krijg niets dan onzin en dreigementen.
Ik had al langer stappen moeten zetten maar ik ben bang van hem want hij is geschift en dreigde in het verleden al om mijn woningen in brand te steken en me kapot te maken. Naar de politie gaan met klachten durf ik ook niet want dan gaan ze bij hem aankloppen en dan wordt hij nog agressiever.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#2 , 31 okt 2022 09:49

Ik wil hier nog iets aan toevoegen.
Ik weet dat als hij zal gedagvaard worden hij de waterkraan volledig zal openzetten en 24u laten lopen, ook de electriciteit overmatig belasten om mij op die manier financieel te kraken want nutsvoorzieningen staan op mijn naam. Kan ik de nutsvoorzieningen op zijn naam laten zetten of valt dit geschil dan niet meer onder ' bezetting ter bede' ?

lukasi
Berichten: 1139

#3 , 31 okt 2022 11:09

u bent eigenaar, u mag dus de sloten vervangen.
Vervang de sloten. Doe dit onder begeleiding van deurwaarder en of politie e n plaats zijn gerief buiten onder een zeil.

Verkoop het huis , u bent niet verplicht om het huis zonder inwoner/huurder te verkopen. Nadeel is wel j prijs zal je moeten verlagen en je solfert de kopers met een probleem op.

Reclame

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#4 , 31 okt 2022 12:44

Lukasi, dat mag toch niet zomaar?

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 31 okt 2022 12:47

Als zijn domicilie elders staat en hij geen recht als huurder heeft, kan u hem er gerust uitzetten.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 31 okt 2022 13:02

Inderdaad "bezetting ter bede " . Geen huurwetgeving van toepassing .
Vergelijk het met " krakers " die een gebouw bezetten .
Ex vriend heeft een domicilie adres , en politie heeft alle recht om ook DAT te schrappen , aangezien hij er niet permanent verblijft .
Of politie iets wil doen is een andere zaak .
Zeer netelige kwestie ,gezien ook het beschreven karakter van persoon .
U mag sloten vervangen , en inboedel op straat zetten ; onder deurwaarders en politie begeleiding . ( is wettelijk ) .
Of dit de persoon zal verhinderen om kwalijke streken uit te halen achteraf , kunnen we hier niet beoordelen .
Wees vooral op uw hoede , en bekijk alle opties .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 31 okt 2022 22:20

U kan toch perfect water - elektriciteit en internet laten afsluiten desnoods van op straat.
Door GDW laten vaststellen met een brief pand verlaten en dan alles 'dicht' maken.

artemis
Berichten: 3293

#8 , 31 okt 2022 23:27

Dacht ik ook aan. Het laten afsluiten van water, gas en elektriciteit moet kunnen (al ga je nadien in de winter een minimum nodig hebben). Media laten afsluiten op afstand nog makkelijker.

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#9 , 25 nov 2022 10:30

Ik heb het gevoel dat er iets over het hoofd gezien wordt. M.i. is er geen sprake van bezetting ter bede, want dat is een overeenkomst ten bezwarende titel.

Als OP initieel toegestaan heeft dat haar vriend er kosteloos woont, dan wordt dit in de regel m.i. door de vrederechters gekwalificeerd als een mondelinge bruikleenovereenkomst, m.n. door dat kosteloze karakter. Dat is natuurlijk een feitenkwestie die finaal enkel aan de feitenrechter toekomt.

Ik zou de ex-vriend gewoon aangetekend in gebreke stellen en een termijn geven om de sleutel af te geven.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 25 nov 2022 12:20

Gezien hij er niet is gedomicilieerd, en geen contract heeft, kan je de sloten toch laten vervangen.

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#11 , 28 nov 2022 22:01

Dit is zo'n moeilijke situatie.....

lukasi
Berichten: 1139

#12 , 29 nov 2022 10:52

Dit is zo'n moeilijke situatie.....
Nee, het is geen moeilijke situatie als je zuiver afgaat op de feiten.
Probleem zit hier dat jij niet overgaat tot aktie en hem daarom alle ruimte laat om daar illegaal te verblijven.
Zolang hij met jou voeten kan blijven spelen is dit voor jou een moeilijke situatie.
Zoek hulp om je weerbaarder en assertiever op te stellen en stel je grenzen in.

eylis
Berichten: 8840

#13 , 29 nov 2022 20:17

Hij is daar niet gedomicileerd en hij heeft géén bewijzen van nutsvoorzieningen op zijn naam. (water, electriciteit) U hoeft zelfs geen officiele instanties in te schakelen. Sloten veranderen, spullen buiten plaatsen (onder afdak of zeil) en gedaan ermee. Hij heeft een vast domicilie-adres en kan voor de vrederechter (als hij het al zou aanvechten) hoogstens verdedigen dat hij het vakantie-chalet gebruikte. Maar niet dat hij er woonde, hij heeft immers een adres. Niet talmen, anders blijft dit aanslepen.

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#14 , 30 nov 2022 22:40

Ik doe dit liever niet zelf, ik bedoel al zijn spullen daar buitenhalen en onder een zeil leggen dat komt niet goed met hem.
In de tijd toen ik bij hem was mocht ik al niet aan zijn materiaal komen. Als ik dat doe gaat hij gewoon het slot er uitboren en terug binnengaan.

Ik heb in het verleden soms politie moeten bellen en die kwamen hem dan ophalen ( bij mij thuis) en na enkele uren stond hij al terug binnen, hij heeft maar een klein spleetje nodig om binnen te geraken.

Als een officiële instantie (politie of deurwaarder) hem zou buitenzetten gaat hij misschien wel weggaan en ga ik mij er ook veiliger door voelen.
Kan ik naar een deurwaarder stappen die een brief kan opmaken dat hij binnen een bepaalde termijn moet vertrekken?
Hij woont wel degelijk in die chalet ,dat domicilie adres daar woont hij niet.

Franciscus
Berichten: 38587

#15 , 01 dec 2022 12:29

Die kunnen maar tussenkomen ALS er iets gebeurd terwijl u er bent.
GDW kan hem minnelijk de wacht aanzeggen maar kan hem pas buiten zetten ALS er een VONNIS is van de rechtbank is de vrederechter.
ALS u via gerechtsdeurwaarder hem een brief laat sturen op vakantieadres wordt dat als zijn woning beschouwd (is niet hetzelfde als officieel domicilie) maar dan mag er niemand zonder zijn toestemming nog binnen.
Procedure die n.b. naar zijn OFFICIEEL adres dus zijn domicilie moet gestuurd worden en niet naar het vakantiehuis

Terug naar “Administratief recht”