Recreatie...

Wanewereld
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Recreatie...

#1 , 13 okt 2022 21:37

Beste..
Had een paar jaar gelede al eens een post gepost.. over een vakantiewoning in reacreatiegebied... waar geen permanent bewoning mogelijk was..

Kan iemand mij even wat meer info en tips geven... deze vakantiewoning is het enige dat ik nog heb ...

Ik heb me nooit ingeschreven.. mijn adres heeft altijd bij mijn vader gestaan .. die huurde een woning. Nu mijn vader overleden is en de eigenaar de woning wil verkopen heb ik enkel nog mijn vakantiewoning. Heb me dan ook in mijn vakantiewoning laten inschrijven...

Bij deze mijn vraag,
Zijn er oplossingen? Gaan er boetes volgen... kan ik mijn adres ergens anders zetten?

Weet eigelijk niet wat ik juist moet doen nu .. ocmw wil me niet helpen omdat ik een eigendom bezig..

Graag had ik wel wat raad gehad hiervoor ik ben ten einde raad.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 14 okt 2022 07:31

Mijn deelneming .
Heb me dan ook in mijn vakantiewoning laten inschrijven...
Dat is wat u eigenlijk moet doen: u inschrijven waar u feitelijk woont.
Bij deze mijn vraag,
Zijn er oplossingen? Gaan er boetes volgen... kan ik mijn adres ergens anders zetten?
Daar valt weinig over te voorspellen
Hangt van het gemeentelijke beleid, af sommige zijn merkelijk strenger dan anderen.
Kan ook van uw situatie afhangen.
Voor mensen die financieel geen andere realistische optie hebben, wordt er al eens gemakkelijker getolereerd dat ze in recreatiegebied wonen.
Weet eigelijk niet wat ik juist moet doen nu ..
Probeer te achterhalen wat het beleid van de gemeente is hierover, en te vermijden dat men u gaat vervolgen want dat levert enkel meer zever en kosten
ocmw wil me niet helpen omdat ik een eigendom bezig..
Maar u mag er niet wonen ...
Vraag is wat u bent gaan vragen :wink:

OCMW gaat u -terecht- niet aan sociale woning ofzo helpen als u een eigendom bezit.
Maar ik mag hopen dat ze u wel kunnen zeggen wat beleid vd gemeente is bij wonen in recreatiegebied, en willen helpen / begeleiden om uw situatie zo nodig recht te zetten in een "strikte" gemeente - eventueel mits verkoop vd vakantiewoning - of door te vragen dat gemeente niet vervolgt gezien uw situatie.

Wij hebben natuurlijk geen zicht op uw financiële draagkracht of de waarde van de vakantiewoning, en of u op de woonmarkt aan iets betaalbaars geraakt om legaal te wonen.

Wanewereld
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2022 08:13

Beste Inazuma.
Heel erg bedankt voor uw antwoord.
De gemeente zegt idd dat ik vervolgt zal worden...
En bij het ocmw ben ik achter een woning gaan vragen zodat ik officieel in orde zou zijn. Maar daar konde ze me helaas niet helpen...
Financieel, ik kom rond en heb wel beetje over in de maand ... maar voor een lening of huur elke maand te betalen, als u me een huis/appartement van een 250euro de maand vind mischien 😅

Denk dat ik enkel maar kan hopen op een goede afloop 🤔

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 14 okt 2022 13:08

Zie ook vorige topic , met uitgebreide antwoorden .
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=59&t=115659
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#5 , 14 okt 2022 13:18

Als uw inschrijving ( domicilie ) aanvaard is op de recreatiewoning , dan bent u ( voorlopig ) al op het droge .
Hou er wel rekening mee dat u een boete KUNT krijgen , vanwege een stedenbouwkundige overtreding ( wonen waar het stedenbouwkundig niet vergund is ) .
Mischien krijgt u deze boete niet ( of is ze " betaalbaar " ) , mischien wel .
Maar als de boete /sanctie te hoog /zwaar zou vallen zult u wel een oplossing moeten vinden , om ergens anders te wonen ( domicilie incluis ) .
Zolang u deze woning bezit , zult u ook niet op het OCMW moeten rekenen .

Dit is uitgebreid besproken geweest in uw vorige topic , en deze antwoorden gelden nog steeds .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Wanewereld
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 okt 2022 15:46

Beste freelance,
Bedankt voor he antwoord.
Dan zal het afwachten worden wat er zal gebeuren ... heb niet veel andere keuzes.
Alvast bedankt ...

Wanewereld
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 okt 2022 11:09

Ondertussen,
Ingeschreven en politie is geweest...
Politie heeft geen pv opgemaakt en heeft ook niks vermeld...
🤷‍♂️

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 22 okt 2022 12:48

Die komen vaststellen dat je er effectief woont.
Dat mes snijdt aan 2 kanten:

Dat is nodig om je inschrijving in orde te hebben ...

... en meteen ook de vaststelling dat je ergens permanent woont waar dat eigenlijk niet mag.

freelance
Berichten: 2615

#9 , 23 okt 2022 12:55

Politie is verplicht iemand in te schrijven die op een bepaalde plaats woont , zelfs al is het een caravan .
De inschrijving staat los van wetgeving ruimtelijke ordening .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Administratief recht”