Woonplaatscontrole door wijkagent

Albert@1953
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Woonplaatscontrole door wijkagent

#1 , 01 okt 2022 09:40

Geacht Forum,

Graag onderstaande vragen.

Wanneer iemand verhuist naar een andere adres of als UNI-burger (vreemdeling) binnenkomt in België moet dit uiteraard tijdig worden aangegeven bij de bevolkingsdienst van de gemeente.
De wijkagent(e) krijgt dan opdracht om langs te gaan om een controle van de "verblijfplaats" van de nieuwe burger te verrichten.

1. Binnen welke wettelijke of reglementaire termijn moet die verblijfplaatscontrole gebeuren ?

2. Mag of moet de wijkagent(e), al dan niet met mondelinge toelating van de nieuwe bewoner, zomaar de ganse woning volledig betreden, bekijken en bovendien zomaar alle kasten, laden, frigo, badkamerkasten opentrekken bijvoorbeeld op zoek naar tandenborstels, e.d.m. ??

Dank voor uw aller inzichten en een fijn weekend toegewenst.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 01 okt 2022 11:15

wijkagent gaat niet alle kasten optrekken.

als er bewijs van bewoning is moet dat volstaan.

tafel; stoel, bed, etc . . .

eylis
Berichten: 8840

#3 , 01 okt 2022 11:24

De wijkagenmoet kunnen vaststellen dat de persoon daar werkelijk woont. Dat kan voldoende door een rondgang in de woning. een vluchtige blik in de slaapkamer en badkamer kan daarbij horen. Misschien kan de agent vragen of u even de kleerkast wil openen. Maar dat is een vraag en geen verplichting. Meestal vraagt een agent dat ook niet eens. Effectief zelf de kasten en laden opentrekken mag een agent eigenlijk niet, want dat is een huiszoeking en daarvoor is een huiszoekingsbevel nodig. Indien dat gebeurt kan u dat wel melden aan de korpsoverste.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 01 okt 2022 11:49

Uiteraard zal er dan geen inschrijving gebeuren als de persoon alle medewerking weigert.

Albert@1953
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 okt 2022 13:37

Vanzelfsprekend is er géén sprake om alle medewerking te weigeren. Integendeel. Het is alleen maar de bedoeling te weten wat rechtmatig kan en mag.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 01 okt 2022 14:11

Kan verschil maken van gemeente tot gemeente , aangezien ZIJ de modaliteiten bepalen krachtens Art. 5 wet 19 Juli 1991 en KB art. 10 16 Juli 1992 .
Navragen /opzoeken bij betreffende gemeente dus , die verplicht zijn dit openbaar te maken .

Wie voert het onderzoek naar de verblijfplaats uit en wie legt de nadere regels hiervan vast?

Krachtens artikel 7, § 5 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister, geeft elke verklaring van verandering van verblijfplaats aanleiding tot een onderzoek van de reële verblijfplaats door de gemeentelijke overheid. Een dergelijk onderzoek is eveneens vereist bij een wijziging van de hoofdverblijfplaats in dezelfde gemeente. Dit onderzoek moet in principe uitgevoerd worden binnen de 15 dagen die volgen op de aangifte van de verblijfsverandering.

Krachtens artikel 5 van de wet van 19 juli 1991 en artikel 10 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister, moet de gemeenteraad in een verordening de modaliteiten bepalen volgens welke het onderzoek van de verblijfplaats moet worden uitgevoerd. De bovengenoemde gemeenteverordening kan eveneens het model van het verslag bepalen dat daartoe moet worden gebruikt.

Zoals bepaald in artikel 5 §2 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten en de verblijfsdocumenten, zal deze verordening ter goedkeuring voorgelegd worden aan de minister die bevoegd is voor Binnenlandse Zaken of aan zijn afgevaardigde. De Koning bepaalt de nadere regels en termijnen van deze voorafgaande goedkeuring.

De Koning legt eveneens een model van verordening vast waarop de gemeenten zich kunnen beroepen.

Wanneer de gemeenteraad een dergelijke verordening niet vastlegt binnen de 6 maanden na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van het voornoemde model van verordening, of in geval van niet-goedkeuring door de minister die bevoegd is voor Binnenlandse Zaken van de door de gemeenteraad vastgelegde verordening, zal het model van verordening ambtshalve van toepassing zijn tot er een verordening opgesteld of aangepast door de gemeenteraad, is goedgekeurd.

Deze verordening moet door de burger kunnen worden geraadpleegd, bijvoorbeeld via de gemeentelijke website.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Albert@1953
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 okt 2022 18:10

Bedankt voor de glasheldere uitleg !

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 01 okt 2022 19:38

Er worden aangetroffen is niet voldoende... maar vaststelling kan door alle middelen die wettelijk zijn toegelaten.
Hangt dus af van feitelijke vaststellingen door de bevoegde diensten.
Is dus de feitelijke situatie van effectief verblijf..inrichting van de plaatsen o.a. keuken - badkamer - slaapkamer - afrekeningen van nutsvoorzieningen - telefoon - internet...enz
Weigeren om binnen te laten => geen inschrijving...

Terug naar “Administratief recht”