Domicilie verplicht bij studio of niet?

Xing_Liu
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domicilie verplicht bij studio of niet?

#1 , 09 sep 2022 21:42

Ik zal een studio bij gent huur, alleen voor mij zelf gebruik, is dat domicilie verplicht of niet? Want ik ben nog student. Als wel, welke invloed zal hier komen? Bedankt voor uw antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 09 sep 2022 22:01

Een student die nog deels thuis woont, moet zijn domicilie thuis houden. Is de band met de ouders echter verbroken, moet de domicilie op de studio staan.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 sep 2022 12:21

Maar de kans dat TS een taks zal moeten betalen omdat zij hij als huurder niet in de studio is gedomicilieerd, is zeer groot.
Mijn moeder had destijds (1975 -1980) 2 studio's in Leuven, die ze verhuurde. In één ervan woonde ook een student die er niet was gedomicilieerd, en dus moest ze leegstand taks betalen aan de stad. Niettegenstaande een attest van de KUL dat bevestigde dat de huurder was ingeschreven en regelmatig de studies volgde. Argument van de stad: een studio is geen studentenkamer.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 11 sep 2022 11:17

Ook Gent is wat dat betreft strikt. Ik herinner mij dat zelfs de schepenen die bevoegd was hier op forum toen is tussengekomen.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 sep 2022 09:04

Gent hamert er inderdaad nogal op dat studenten zich huisvesten in studentenvoorzieningen zoals een kot of een peda of zo. Maar misschien is het inderdaad een optie dat je met de eigenaar afspreekt dat je de kosten draagt? Let op; in veel gevallen zijn die niet jaarlijks even hoog, maar lopen jaar na jaar op. In de gemeente waar ik werk verdubbelt de leegstandsheffing jaarlijks, tot aan een bepaald plafond. De tweedeverblijfsheffing daarentegen is jaarlijks een vast bedrag

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 12 sep 2022 09:10

Waar ligt het wettelijke verschil tussen een studio en een kot?

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 sep 2022 11:43

https://www.syushousing.be/studeren-in- ... en-studio/

Een studio is geen kot. Er zijn enkele belangrijke verschillen.

Een studio is eigenlijk een zelfstandige woning. Je hebt er alles om zelfstandig te wonen. Dat houdt in dat een studio steeds beschikt over een eigen wc, douche en kookhoek. Een studio wordt – net zoals studentenkamers – gewoonlijk bemeubeld verhuurd.

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 12 sep 2022 11:56

https://www.syushousing.be/studeren-in- ... en-studio/

Een studio is geen kot. Er zijn enkele belangrijke verschillen.

Een studio is eigenlijk een zelfstandige woning. Je hebt er alles om zelfstandig te wonen. Dat houdt in dat een studio steeds beschikt over een eigen wc, douche en kookhoek. Een studio wordt – net zoals studentenkamers – gewoonlijk bemeubeld verhuurd.
Zeker in Leuven zijn er genoeg studentenkoten die dan in feite een studio zouden zijn. Andersom worden er in Antwerpen appartementen/studio's verhuurd die niet voldoen aan alles wat in die opsomming staat.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 13 sep 2022 12:45

Zover ik weet zou er geen bezwaar zijn om, in Gent, een niet-Belgische student te domicilëren . Heel wat Nederlandse studenten maken daar dan ook gretig gebruik van.

Terug naar “Administratief recht”