Grenscontrole Luchthaven

Ulitsa
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Grenscontrole Luchthaven

#1 , 28 aug 2022 12:28

Hallo allemaal,


Ik heb geen Belgische verblijfskaart meer (een E+ Kaart) door diefstal. Momenteel ben ik dus ook gedomicilieerd in Roeselare maar ik kan mij niet naar daar verplaatsen omdat ik daar met de dood bedreigt wordt door een groep jongeren.

Stad Roeselare weet dat maar wilt mij niet helpen, dat hebben ze ook heel duidelijk tegen mij vertelt. Want ik vroeg hun of het mogelijk was om mijn ID aan te vragen in Gent... en ik kreeg een simpele nee.

De vorige keer dat ik op reis ging via Brussel Charleroi Airport, lieten ze mij bijna niet door. Ik heb namelijk een BULGAARSE identiteitskaart voorgelegd aan de grenspolitie maar ik werd de hele tijd om een Belgische ID gevraagd.

Waarom? Een Bulgaarse identiteitskaart is toch voldoende om te reizen binnen de Europese Unie? Mij werd schreeuwend vertelt "De volgende keer dat je geen Belgische identiteitskaart/verblijfskaart kan voorleggen, zal je een boete van 250 euro krijgen. Ik laat jou nu gaan, maar los het op voor de volgende keer."

Op 1 september heb ik weer een vlucht van Brussel Charleroi naar Varna, Bulgarije.. zal ik weer in de problemen komen?


Alvast bedankt allemaal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 28 aug 2022 14:17

Ja, u dient uw huidige identiteitsdocument voor te leggen. Gemeente Roeselare is de enige die u een nieuwe ekaart kan geven na verlies aangezien u daar bent gedomicilieerd. U woont daar blijkbaar niet maar maar uw adres is niet gewijzigd?

Ulitsa
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2022 15:28

Bedankt voor uw antwoord.

Ik ben nog niet officieel verhuisd. Weten jullie toevallig ook of ik misschien geweigerd kan worden om te reizen? Mijn ambassade heeft mij verteld dat ik met een EU identiteitskaart het recht heb om mij te verplaatsen en te identificeren in elk EU-land, maar is allemaal wat verwarrend.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 aug 2022 16:32

Heb je het verlies van die kaart bij de politie aangegeven?

Ulitsa
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2022 17:09

Dat had ik eens geprobeerd maar ik werd doorverwezen naar het stadhuis, geen idee waarom. Die stadhuis wilt mij niet helpen.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 28 aug 2022 21:50

Voor verlies van ekaart heeft u de politie indd niet nodig. Dat kan rechtstreeks bij het stadshuis van uw domicilie

Terug naar “Administratief recht”