Gratis Inwonen bij vriend (niet-partner) met domicilie

MathieuLouis
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gratis Inwonen bij vriend (niet-partner) met domicilie

#1 , 25 aug 2022 18:49

Beste

Binnenkort loopt het huurcontract van mijn huidige appartement af, waar ik momenteel gedomicilieerd ben. Mijn beste vriend (niet-partner) wil me enkele maanden gratis bij hem laten inwonen totdat ik een nieuwe stek heb gevonden. Gezien mijn huidige contract afloopt, moet ik dus mijn domicilie verplaatsen. Wij zijn echter geen "gezin".

- Dit zou feitelijk "cohousing" zijn, waarbij er geen huur betaald wordt.
- Wat zijn de gevolgen van het verplaatsen van mijn domicilie naar het huis van mijn vriend (zijn eigendom), waar hij ook zelf inwoont?
- Zijn er mogelijke gevolgen van het hebben van 2 domicilies (dat van mijn vriend en dat van mij) op één adres?
- Als één van ons twee bijvoorbeeld tijdelijk werkloos zou geraken, heeft dit een invloed op onze uitkering?
- Ik las elders online dat, indien één van onze beide schulden maakt, hierdoor beslag kon worden gelegd op de inboedel van het huis. Kunnen we dit contractueel duidelijk aflijnen?

Graag uw advies.

Fijne groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 25 aug 2022 18:59

Cohousing is nog niet echt uitgewerkt in de wetgeving. U zal als feitelijk samenwonend beschouwd worden. Bij schulden zal dat inderdaad problemen geven.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2022 21:01

Ik las elders online dat, indien één van onze beide schulden maakt, hierdoor beslag kon worden gelegd op de inboedel van het huis. Kunnen we dit contractueel duidelijk aflijnen?
Dit kan u absoluut niet contractueel vastleggen. Een contract is tussen jullie beiden, daar hoeven derden geen rekening mee te houden.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 aug 2022 22:26

- Wat zijn de gevolgen van het verplaatsen van mijn domicilie naar het huis van mijn vriend (zijn eigendom), waar hij ook zelf inwoont?
Zolang er n iets mis gaat, niets ...
- Als één van ons twee bijvoorbeeld tijdelijk werkloos zou geraken, heeft dit een invloed op onze uitkering?
Ja

Als alleenstaande zou je merkelijk meer werkloosheidsuitkering krijgen

- Ik las elders online dat, indien één van onze beide schulden maakt, hierdoor beslag kon worden gelegd op de inboedel van het huis.
Inderdaad
Dat zal je hier op het forum ook meermaals kunnen lezen
Dat is dus een risico bij dit soort situaties
Kunnen we dit contractueel duidelijk aflijnen?
Neen
Jullie kunnen enkel onderling oplijsten wat van wie is
Niet tegenover een schuldeiser
Die kan beslag laten leggen op alles in de woning (minus wat wettelijk niet in beslag genomen kan worden)

De partij zonder schulden kan na een inbeslagname proberen de bewijsbaar eigen goederen terug te krijgen, maar da's via een lastige procedure, en zonder enige garantie op succes.

Terug naar “Administratief recht”