kan je om de drie weken wisselen tussen 2 gronden om woonwagen tijdelijk op te zetten zonder vergunningsplicht?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

kan je om de drie weken wisselen tussen 2 gronden om woonwagen tijdelijk op te zetten zonder vergunningsplicht?

#1 , 21 jul 2022 22:46

De wet zegt dat je een stedebouwkundige vergunning nodig hebt om een woonwagen te bewonen op een stuk grond. In de brochure 'Wonen op Wielen' lees ik dat het toegestaan is enkele weken met een woonwagen op een stuk grond te staan zonder daarvoor een vergunning te hoeven hebben.

Kan je de vergunning omzeilen door twee stukken grond te kopen waar je afwisselend telkens drie weken staat? Dus om de drie weken vertrek je en ga je voor drie weken op het andere stuk grond staan; En dan vertrek je weer na drie of vier weken en ga je terug voor drie weken op het eerste stukje grond staan. Zodoende woon je niet permanent op het stuk grond, maar slechts telkens maar voor drie weken.

Kan dat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 22 jul 2022 09:11

Hoe kan men u dan ooit ergens inschrijven?
U zal dan als AACB geregistreerd worden en uitgeschreven worden en dus beschouwd worden als een niet inwoner van het rijk met ale gevolgen vandien.

Reclame

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#4 , 24 jul 2022 14:05

Hoe kan men u dan ooit ergens inschrijven?

Je hebt je referentie adres ergens anders?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#5 , 24 jul 2022 14:38

En het is in België perfect legaal om in een woonwagen te wonen. Dus je zet je referentie adres ergens anders en je woont op twee gronden te gelijk. Waar je om de twee weken verhuist.Is dat niet hetzelfde als rondtrekken met een woonwagen en je referentie adres ergens zetten. Is dat niet perfect legaal?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 24 jul 2022 16:21

Dan moet men voldoen aan de regelgeving van 'woonwagen' bewoners en die zijn beperkt tot de erkende woonwagenparken.
Alle andere plaatsen zijn verboden.
Vorig jaar heb ik nog weet van woonwagens die door politie in opdtacht van de burgemeester werden verwijderd.
Of ze op openbare weg staan of op privaat terrein. Dat maakt op dat ogenblik niet veel uit. Burgemeester kan een bestuurlijk bevel uitvaardigen.
Trouwens het 'krijgen' van een referentieadres is aan strikte beperkingen onderhevig.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 jul 2022 16:35

Het zou anders te gemakkelijk zijn. Koop een weiden verkavel die in 2 percelen (of koop 2 weides naast elkaar), en om de 2e weken verhuis je de woonwagen van het ene stuk naar het andere. Maar die ballon zal dus niet opgaan.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 24 jul 2022 18:28

Dit gaat enkel over het bevolkingsregister.
Al de rest wordt via de gewesten geregeld -

koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.


Referentieadressen

Wie kan het voorwerp uitmaken van een inschrijving op een referentieadres en welke zijn daarvoor de modaliteiten?

De notie van referentieadres wordt gedefinieerd in artikel 1, §2, tweede lid van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

Onder “referentieadres” wordt verstaan het adres van ofwel een natuurlijke persoon die is ingeschreven in het bevolkingsregister op de plaats waar hij zijn hoofdverblijf heeft gevestigd, of wel een rechtspersoon, en waar, met de toestemming van deze natuurlijke persoon of rechtspersoon, een natuurlijke persoon zonder vaste verblijfplaats is ingeschreven.

De mogelijkheid om op een referentieadres ingeschreven te worden is strikt beperkt tot de hierna vermelde categorieën van personen:
de personen die in een mobiele woning verblijven;
de personen die bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben;
de gedetineerden, met name de Belgen en de vreemdelingen die toegelaten of gemachtigd zijn om langer dan drie maanden in het Rijk te verblijven, die niet voldoen aan de voorwaarden voor een tijdelijke afwezigheid (zie verder onder punt 115) op voorwaarde dat ze opgesloten zijn in het binnenland;
de personen die, om beroepsredenen, geen hoofdverblijfplaats (meer) hebben voor een maximale duur van één jaar ; deze tijdsbeperking geldt niet voor de gevallen die zijn vermeld in het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters, artikel 20 §2, namelijk:
het militair personeel en burgerpersoneel van de Belgische strijdkrachten dat in het buitenland gestationeerd is, de militairen die in het buitenland gedetacheerd zijn, hetzij bij internationale of supranationale organismen, hetzij bij een militaire basis in het buitenland, voor de duur van hun stationering of detachering;
de personeelsleden van de federale politie die gedetacheerd zijn uit het Koninkrijk, die ofwel het militaire personeel en burgerpersoneel van de Belgische strijdkrachten in het buitenland begeleiden, ofwel een specifieke opdracht vervullen in het buitenland, voor de duur van hun begeleiding of opdracht;
de dienstplichtigen onder de wapens en de gewetensbezwaarden voor de duur van hun dienst, de dienstplichtigen die vrijstelling van militaire dienst genieten krachtens artikel 16 van de op 30 april 1962 gecoördineerde dienstplichtwetten, voor de duur van hun dienst of hun coöperatieopdracht;
de federale, gewestelijke en gemeenschapsambtenaren die een functie opnemen op een Belgische diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging in het buitenland, op voorwaarde dat zij een hiërarchische band hebben met het posthoofd en dat zij ingeschreven worden op de diplomatieke lijst van de voornoemde vertegenwoordiging, voor de duur van hun opdracht;
de personen die op coöperatieopdracht gestuurd worden door verenigingen die erkend zijn krachtens de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische ontwikkelingssamenwerking, voor de duur van hun coöperatieopdracht.

De mogelijkheid om een referentieadres te hebben bij een rechtspersoon is strikt beperkt tot:
De rondtrekkende bevolkingsgroepen op het adres van een vzw, een stichting of een vennootschap met sociaal oogmerk die minstens vijf jaar rechtspersoonlijkheid geniet. Deze rechtspersonen dienen zich in hun statuten tot doel te hebben gesteld onder meer de belangen van één of meer rondtrekkende bevolkingsgroepen te behartigen of te verdedigen;
De daklozen op het adres van het OCMW van de gemeente waar zij gewoonlijk vertoeven.

De bepaling van een referentieadres veronderstelt niet alleen het akkoord van de persoon die op dat adres is ingeschreven, maar ook de zekerheid dat deze laatste zal tussenkomen om de briefwisseling op te halen en door te sturen naar de geadresseerde. Een adres poste restante is dus geen referentieadres, evenals een eenvoudige brievenbus in een gebouw, waar niemand zal zorgen voor de eventuele briefwisseling.

Ten slotte is de inschrijving op een referentieadres beperkt tot het adres vermeld in de aanvraag en het akkoord. In geval van adreswijziging van de verstrekker moet er een nieuwe aanvraag worden ingediend.

Er kan een vergoeding gevraagd worden voor een inschrijving op een referentieadres, maar deze mag in geen geval hoger zijn dan de bijkomende kosten die deze inschrijving met zich meebrengt.

Terug naar “Administratief recht”