Huren terwijl er een domiciel staat

maartje
Topic Starter
Berichten: 45

Huren terwijl er een domiciel staat

#1 , 14 jul 2022 22:06

Mijn schoonmoeder verblijft in een rusthuis al 3 jaar.haar domiciel staat nog op haar huis . Nu onze dochter en haar vriend gaan uitelkaar en ze wilt graag het huis huren . Alles word schriftelijk onder ons geregeld . Hoe zit,het dan met de schoonmoeder haar domiciel,en haar pensioen?welke regelingen mozten we treffen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 14 jul 2022 22:11

Waarom werd de domicilie van de schoonmoeder niet aangepast? Na drie jaar zou dit toch eens in orde moeten worden gebracht?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 15 jul 2022 14:31

Normaliter wordt idd de domicilie van de WZC-bewoner op het WZC geplaatst. Vraag eens waarom ze dat niet doen.

Ws zal de wijkagent bij de afhandeling van haar domicilie-aanvraag niet moeilijk doen dat er nog een domicilie is.

Mogelijk is die “domiciliefraude” gedaan om leegstandsbelasting te vermijden ….

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2022 16:48

Heeft geen invloed op pensioen. Verblijf in een WZC en domicilie op het thuisadres is GEEN domiciliefraude. Zie ook https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=59&t=137199
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 17 jul 2022 20:42

Heeft geen invloed op pensioen. Verblijf in een WZC en domicilie op het thuisadres is GEEN domiciliefraude. Zie ook https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=59&t=137199
In dat topic spreek u van een tijdelijke opname en ga ik met u akkoord. Maar na 3 jaar kan men hier toch nog moeilijk van tijdelijk spreken? Het is in dit geval duidelijk wat de enige vaste verblijfplaats is, het rusthuis.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jul 2022 12:55

Mij gaat het erom dat dit geen domiciliefraude is, niet meer en niet minder. Er kan immers ook een persoonlijk motief spelen, zoals bv. het niet-definitieve karakter van het verblijf in een WZC. Het behoort tot de vrije wil van de schoonmoeder of haar bewindvoering om zich al dan niet te laten uitschrijven uit haar woning en te laten inschrijven in het WZC.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 18 jul 2022 15:21

Mij gaat het erom dat dit geen domiciliefraude is, niet meer en niet minder. Er kan immers ook een persoonlijk motief spelen, zoals bv. het niet-definitieve karakter van het verblijf in een WZC. Het behoort tot de vrije wil van de schoonmoeder of haar bewindvoering om zich al dan niet te laten uitschrijven uit haar woning en te laten inschrijven in het WZC.
Kan u mij de wettelijke basis geven dat een definitieve verhuis naar het rusthuis een uitzondering zou zijn op de verplichting te domicilieren op de hoofdverblijfplaats?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 aug 2022 14:36

de meeste gemeenten hanteren trouwens een vrijstelling voor de gemeentelijke heffing leegstand bij een verhuis naar een RVT. Al dan niet beperkt in de tijd. Hier in de buurt is dat beperkt tot zolang de laatste eigenaar-bewoner, die verhuisde naar het rvt, in leven is.

Terug naar “Administratief recht”