toegankelijkheid medische hulpverlening bij wegenwerken

croos
Topic Starter
Berichten: 231

toegankelijkheid medische hulpverlening bij wegenwerken

#1 , 10 jul 2022 10:38

Dag iedereen,
Wat zijn de regelgevingen naar toegankelijkheid voor de medische hulpverleners bij wegenwerken.

De aannemer is aan het werk en langs de ene kant van de straat staan werktuigen en klinkers die dienen om geplaatst te worden.
De andere kant van de straat is afgesloten met betonblokken om het doorgaand verkeer te belemmeren.
Dus je kan noch links noch rechts weg.
Voor de brandweer is er geen probleem omdat ze hun brandslangen aan elkaar koppelen bij een interventie.
Maar wat bij dringende medische hulp. Die aannemer heeft meer dan een uur nodig om al de stenen te verwijderen om een doorgang te voorzien.

groeten
croos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 10 jul 2022 15:52

Er is bij mijn weten geen verplichting. De hulpdiensten hebben speciaal materiaal, speciale stoel en zelf een draagberrie dat ze hiervoor kunnen gebruiken. Dit zit namelijk standaard in de ambulance.
Politie kan een stukje te voet gaan.

bosprocureur
Berichten: 6856

#3 , 10 jul 2022 16:07

Er is bij mijn weten geen verplichting. De hulpdiensten hebben speciaal materiaal, speciale stoel en zelf een draagberrie dat ze hiervoor kunnen gebruiken. Dit zit namelijk standaard in de ambulance.
Politie kan een stukje te voet gaan.
In theorie klopt dit dus. In de praktijk durft het wel eens anders lopen :shock:

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 10 jul 2022 18:21

stukje lopen kan geen kwaad :)

ingeval dat het echt nodig is zullen mijn collega's van de ziekenwagen bijstand vragen van de brandweer om bijstand te verlenen om de patient mee te helpen evacueren.

meeste oproepen zijn van die aard dat strikt genomen de tussenkomst van een ziekenwagen niet echt vereist is.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 10 jul 2022 20:00

Voor de brandweer is er geen probleem omdat ze hun brandslangen aan elkaar koppelen bij een interventie.
Wat als er een ladderwagen nodig is ?

Normale gang van zaken is dat er zoveel en zolang mogelijk, altijd een toegang blijft

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 10 jul 2022 20:14

Dergelijke zaken worden doorgaans vooraf tussen aannemer en brandweer doorgenomen. Ik herinner me, dat op een grote werf in Antwerpen, waar ik werfleider was, de brandweer regelmatig kwam controleren, en zelfs kwam testen of hun brandweerwagens wel de aanwezige hindernissen konden nemen.

Terug naar “Administratief recht”