Juridische text.

Jordydn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Juridische text.

#1 , 31 mei 2022 11:34

Geintereseerd in de koop van een zonevreemde woning. Woning is in eind jaren 60 gebouwd als garage met werkplaats en burelen en is sinds begin illigaal bewoond door de orginele eigenaars tot heden. Gebouw bevind zich in kwetsbaar gebied (Bosgebied PRUP/RUP)

Ivm due diligence eea. nagevraagd bij de gemeente. Deze komen met onderstaande reacties. Ik heb om verduidelijking gevraagd, maar de gemeente is zeer traag. Ik zal deze vraag ook nog via de notaris laten lopen maar was zelf benieuwd.
Bewoning

Permanente bewoning is niet toegelaten.

De steden en gemeenten zijn verplicht om mensen in te schrijven ook al zijn het adressen waar geen bewoning is toegelaten. (wetgeving Tobback)

De stad ###### heeft in juni 2020 het handhavingsplan ruimtelijke ordening goedgekeurd met prioriteiten.

Voor het onderstaande pand zal er op stedenbouwkundige basis opgetreden worden met volgende prioriteiten :
  • Schendingen inzake functiewijzigingen: het gebouw is vergund als industrieel gebouw
  • Schendingen inzake niet-vergunbaar wonen: niet-vergund wonen in recreatiegebieden, ruimtelijk kwetsbaar gebied en openruimtegebied wordt prioritair behandeld

Nu Begrijp ik uit dit schrijven dat hoewel de wetgeving Tobback bewoning van alle adressen toelaat, er opgetreden gaat worden tegen illigale bewoning door de ruimtelijke ordening, en verdere bewoning door een nieuwe koper dus risicovol is?

Mvg, Jordy.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
builder
Berichten: 189

#2 , 31 mei 2022 11:43

U hebt een verkeerd begrip van “de wetgeving Tobback” (wettelijk domicilie).
Dit is louter het registreren in het bevolkingsregister van de werkelijke toestand op het terrein.
Dit houdt op geen enkele manier een “goedkeuring” of “toelating” in wat betreft ruimtelijke ordening of stedenbouwkundige voorschriften, noch kan een overtreding door inschrijving in het bevolkingsregister geregulariseerd worden.

Jordydn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2022 12:02

U hebt een verkeerd begrip van “de wetgeving Tobback” (wettelijk domicilie).
Dit is louter het registreren in het bevolkingsregister van de werkelijke toestand op het terrein.
Dit houdt op geen enkele manier een “goedkeuring” of “toelating” in wat betreft ruimtelijke ordening of stedenbouwkundige voorschriften, noch kan een overtreding door inschrijving in het bevolkingsregister geregulariseerd worden.
Merci voor de snelle reactie,

Dat stuk begrijp ik. De gemeente dient mij (via wetgeving Tobback) in te schrijven op het adres van het pand zelfs als deze niet als woonruimte is geregulariseerd.

Dit zou betekenen dat ik een bedrijfsmatig gebouw illigaal bewoon.

Mijn vraag houd in wat de gevolgen zijn voor deze illigale bewoning. Ik neem aan dat de gemeente altijd kan overgaan tot een vordering of eis om de bewoning te beiindigen?

Reclame

builder
Berichten: 189

#4 , 31 mei 2022 12:07

Inderdaad

Franciscus
Berichten: 38593

#5 , 31 mei 2022 15:58

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/


"""Laat de wet het toe om de inschrijving te weigeren van personen die weekend- en vakantieparken als hoofdverblijfplaats willen aangeven?

Volgens de bepalingen van artikel 1, §1, eerste en tweede lid, en van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen wordt eenieder, van wie de hoofdverblijfplaats ontegensprekelijk is vastgesteld in gebouwen waar permanente bewoning niet is toegelaten om reden van veiligheid, gezondheid, urbanisme of ruimtelijke ordening, door de gemeente voorlopig ingeschreven aan dat adres in de bevolkingsregisters.

Wanneer personen om hun inschrijving verzoeken in gebouwen waar permanente bewoning niet is toegelaten om reden van veiligheid, gezondheid, urbanisme of ruimtelijke ordening, dient bijzondere aandacht besteed te worden aan de controle van de hoofdverblijfplaats; in sommige gevallen bestaat de hoofdverblijfplaats nog in een andere gemeente. Indien de bezetting van het gebouw ter zake slechts occasioneel of tijdelijk is, verantwoordt zij dus niet een inschrijving als hoofdverblijf.

Het is de plicht en de verantwoordelijkheid van de gemeente om de regionale, strafrechtelijke en administratieve procedures op te starten die voorzien zijn in de reglementering die een normale inschrijving niet toelaat.

De voorlopige inschrijving neemt een einde zodra de betrokkenen de woning hebben verlaten of zodra een einde wordt gesteld aan de onrechtmatige toestand. """

Dat wil dus zeggen dat samen met de (tijdelijke) inschrijving er door de bevoegde diensten (startende bij politie de nodige Processen en Administratieve akten zullen opgesteld worden en de zaak dan bijj de bevoegde administratie Wonen Vlaanderen en de bevoegde rechtbanken zal gebracht worden.
https://omgeving.vlaanderen.be/woning-zonevreemd

Terug naar “Administratief recht”