Verhuis asurne

DWG87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verhuis asurne

#1 , 17 mei 2022 12:20

Hopelijk kan iemand hier mij wat duidelijkheid verschaffen.

Na het overlijden van mijn moeder heb ik de urne met haar as thuis in bewaring genomen. Dit was een hele opgave daar ik hiervoor de handtekening van een vervreemde zus nodig had.

Ik ben recent verhuisd en de ambtenaar van de burgelijke stand zegt dat er rond de verhuis van de urne geen formaliteiten vervuld dienen te worden.

De begrafenisondernemer spreekt dit echter tegen. Daarnaast lijkt ook ''artikel 4 §2 van het KB tot uitvoering van artikel 24, zesde lid, van de wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, en tot wijziging van het KB van 19 januari 1973 betreffende de lijkverbranding'' de ambtenaar van de burgelijke stand ongelijk te geven: Iedere verplaatsing van de unre wordt onderworpen aan een verklaring bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de as van de overl[b]edene is begraven of wordt bewaard voorafgaandelijk aan de verplaatsing ervan.
Indien de persoon die in de lijkbezorging voorziet zijn woonplaats verplaatst hetzij in de gemeente waar hij in de bevolkingsregisters is ingeschreven, hetzij in een andere gemeente, dan dient hij onmiddellijk de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de as van de overledene is begraven of wordt bewaard, ervan te verwittigen.
De ambtenaar van de burgerlijke stand neemt akte van deze verandering in het register dat hij bijhoudt krachtens § 1, derde lid, en geeft een ontvangstbewijs af van de verklaring die ervan gedaan is bij hem.
Indien de urne verplaatst wordt binnen dezelfde gemeente om er op een andere plaats herbegraven te worden, neemt de ambtenaar van de burgerlijke stand akte van deze verplaatsing in het in § 1, derde lid, bedoelde register en geeft hij een ontvangstbewijs af van de verklaring die ervan gedaan is bij hem
[/b]. (zie: http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm )

Dus mijn vraag is: is dit de meest recente wetgeving hieromtrent of zie ik iets over het hoofd? Welke gevolgen kan dit hebben (lees: is er een manier dat mijn zus hier geld uit kan slaan :) )? Kan ik deze registratie eventueel elders doen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 18 mei 2022 11:54

Hier eens lezen:
https://www.oudsbergen.be/verplaatsing- ... isbewaring.
Bij verhuis naar buitenland zelfs noodzakelijk dat een politieofficier (bestuurlijke bevoegdheid) urne controleerde en verzegelde.

DWG87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2022 19:33

Bedankt voor uw reactie!

Reclame

Terug naar “Administratief recht”