Domicilie geweigerd

Wes30
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Domicilie geweigerd

#1 , 30 jan 2022 08:30

In mei 2021 kocht ik een eerste studio aan zee (Middelkerke). Ik woonde toen samen met een vriendin (vriendschappelijk) en wou graag naar de zee verhuizen om alleen te wonen.
Er werd mij aangeraden mijn domicilie te verzetten vóór 1 januari, de verbouwingen hebben geduurd tot midden december en vroeger mocht ik dit niet aanpassen van de gemeente. Op 21 december heb ik mijn aanvraag ingediend en normaliter binnen de 2 weken ging dit in orde zijn.

3 weken later heb ik zelf geprobeerd om te bellen met de wijkagent of met de gemeente omdat ik niet wist of ze al waren geweest of niet. En ze zeiden dat het tot 8 weken kon duren, ik vertelde hen dat ik op 15 januari op skireis vertrok maar ze verzekerden mij dat dit geen probleem was, de wijkagent ging 3x langskomen en dan een afspraak maken mocht hij/zij mij missen.
Ik kwam gisteren thuis en er lag een weigering in de bus. Ze hebben mijn aanvraag geweigerd. Ik kan dit protesteren maar welke feiten/argumenten zou ik hier allemaal moeten voorleggen?

Bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 jan 2022 09:26

Voor dergelijke bezoeken maakt de wijkagent geen afspraken. Het moet immers een onverwacht bezoek zijn.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 30 jan 2022 09:48

Gemeente is wettelijk verplicht u in te schrijven waar u effectief woont.
En u bent ook verplicht u in te schrijven waar je effectief woont ....
Dus naar gemeente en u laten inschrijven !

Feit dat een agent u daar "binnen zijn uren" niet aantreft, is uiteindelijk geen enkel bewijs dat u er NIET woont.

Bewijst enkel dat u er niet was toen die agent langskwam (en de volstrekt archaïsche manier van werken van de overheid ).

Waterverbruik, gasverbruik, elektriciteitsverbruik, ...

Reclame

Wes30
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2022 10:44

Bedankt voor de respons.

De wijkagent mag ook onverwacht komen
Alleen is de kans dan inderdaad groot dat hij in mijn geval vaak voor gesloten deur staat. Zoals Inazuma zegt, het is niet opdat ik er niet was dat ik er niet woon…

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 30 jan 2022 10:52

Kustgemeenten zijn daar ook vrij streng in omdat tweedeverblijvers daar vaak iemand proberen te domiciliëren om zo de belasting voor tweede verblijf te vermijden.

Wes30
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2022 11:06

Dag Leen,
Dat weet ik en werd mij vooraf kenbaar gemaakt. Daarom dat ik zelf al meermaals vooraf met zowel gemeente als wijkagent gebeld had om te kijken hoe dit best werd aangepakt.

Ik vind het goed dat ze zo controleren en streng zijn, alleen wil ik wel graag de kans krijgen om aan te tonen dat ik hier ook echt woon. Deze heb ik tot op heden niet gekregen. Muv water en elektriciteit facturen heb ik weinig andere bewijzen dat ik hier echt woon en verblijf.

Bedankt

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 30 jan 2022 11:12

Middelkerke ? Toch maar eens polsen bij de burgemeester ? :)

Wes30
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 jan 2022 12:13

@bosprocureur
Hoe bereik ik rechtstreeks de burgemeester en wat moet ik dan juist zeggen?
Dat ik hier echt woon en daarmee is alles opgelost? :|

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 30 jan 2022 13:12

Als inwoner hoort u te weten waar de burgervader woont :)

Nu ja, Google is uw vriend !

https://www.middelkerke.be/nl/over-midd ... jean-marie

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 30 jan 2022 17:02

Ik heb bij mijn laatste verhuis gewoon naar de wijkagent gebeld en mijn werkuren gemeld.
Gevolg: de wijkagent stond hier op een avondje om 21u aan de deur, zei eens goeiedag aan de deur, en ik was ingeschreven.

Maar zo werkt het duidelijk niet overal.

Gewoon uw verhaal doen, gemeente is immers verplicht u in te schrijven.

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 30 jan 2022 17:09

De wijkinspecteur kan tussen 5 en 21 uur komen zelfs op zaterdag en zondag.
Gegevens van nutsvoorziening zijn door politie NIET opvraagbaar noch in te zien.
Ze kunnen wel navraag doen bij al uw buren en door alle middelen waarover ze beschikken nazicht doen of u er wel of niet verblijft.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... dAIvotcQdB

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 8ar-1xApXu

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... vvg6e8h1cC

Wijkinspecteur kan ook via collega waar u nu woont info inwinnen en dan blijkt bv dat u waar nog steeds verblijft ...

Politie kan dan twee documenten opstellen een Administratieve Akte ==> de weigering van de gemeente
Een PV naar Parket ofwel voor plaats A ofwel voor plaats B...

Start met bovenstaande opmerking.... terug een aanvraag naar gemeente.

Wes30
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 jan 2022 10:58

Dag Franciscus

Bedankt voor de info.
Ik ben vandaag langsgegaan maar ze konden geen document van de wijkagent vinden voor de reden van de weigering te staven.
Ik heb een mail gestuurd om een kopij op te vragen en ben dus nog in afwachting.

Ondertussen werd vandaag wel een nieuwe inschrijving genoteerd.
Weet iemand van jullie of deze dan kan teruggaan naar datum 21/12/21?

Gezien mijn domicilie zolang geweigerd nog bij mijn ex-vriendin (tot haar grote frustratie) staat, heb ik ergens wel schrik dat ik extra belastingen voor 2e woonst zou moeten betalen terwijl ik daar reeds een maand niet meer woon.

Bedankt voor de info.

Wes30
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 jan 2022 11:01

Even ter verduidelijking (niet dat ik deze info verplicht ben)
Maar mijn relatie werd reeds +- 1 jaar geleden verbroken.
We proberen nog overeen te komen voor de hond vandaar dat ik in mijn eerste bericht schreef vriendschappelijke vriendin en niet Ex.
Heb haar op de hoogte gebracht van de weigering en daar is ze nu niet zo happy mee uiteraard omdat we probeerden beiden in 2022 met een nieuwe start te beginnen…

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 31 jan 2022 12:05

Ondertussen werd vandaag wel een nieuwe inschrijving genoteerd.
Weet iemand van jullie of deze dan kan teruggaan naar datum 21/12/21?

Gezien mijn domicilie zolang geweigerd nog bij mijn ex-vriendin (tot haar grote frustratie) staat, heb ik ergens wel schrik dat ik extra belastingen voor 2e woonst zou moeten betalen terwijl ik daar reeds een maand niet meer woon.
Je had dat best bij gemeente nagevraagd ...

Het zal eerder andersom zijn:
Mogelijk 2de verblijfsbelasting bij JMDD ... waartegen je dan bezwaar moet gaan indienen bij College van burgemeester & schepenen

Typisch dingen die op 1 januari bekeken worden
(ook gedomicilieerde bewoners - maakt bvb ook verschil voor vast recht voor aansluiting gas / elektriciteit / water ; bij belastingen , al waren jullie fiskaal mogelijk 2 alleenstaanden )


ik neem aan dat je de woning van je ex niet (mee-)bezit ?

Wes30
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 jan 2022 22:08

@inazuma

Neen ik bezit de andere woning niet, ook niet deels.
Ik heb er wel 3 jaar gewoond.

Bij de gemeente zelf dienst burgerzaken konden ze mij jammer genoeg echt weinig verder helpen. Ze konden geen reden vinden voor de weigering en konden ook niet zeggen welke datum zou gelden indien de tweede aanvraag wel goedgekeurd wordt (met terugkerende kracht of niet)

Dusja het blijft afwachten en mij vooral voorbereiden met argumenten als ik de weigering zou moeten weerleggen :(

Als jullie nog tips hebben om dit zo correct en grondig mogelijk te laten verlopen, tell me!

Terug naar “Administratief recht”