Hoe verblijfsvergunnung verlengen/beroep aantekenen gedetineerde

ellende
Topic Starter
Berichten: 51

Hoe verblijfsvergunnung verlengen/beroep aantekenen gedetineerde

#1 , 24 jan 2022 23:35

Dag,

ik heb een vriend die momenteel een straf uitzit in een Belgische gevangenis.
Hij heeft vroeger in Nederland gewoondt. Maar hij had voor zijn arrestatie al 2 à 3 jaar een verblijfsvergunning in België. Dit was de 1e keer dat hij een verblijfsvergunning had aangevraagd.

Hij had enkele maanden geleden al eens aangehaald dat die vergunning ging verlopen binnekort, maar dat ze hem niet hielpen om de verlenging ervan aan te vragen.

Ondertussen is de datum om de verlenging aan te vragen reeds verlopen. Door wie of hoe het komt, weet ik niet en laat ik in het midden.

Hij wou graag hier tegen in beroep gaan, vertelde hij me. Maar dat moest ook weer zeer snel gebeuren. Aangezien de middelen vanuit de gevangenis zeer beperkt zijn heb ik een nummer van een advocaat gegeven die in deze materie gespecialliseerd is. Maar ik weet niet of hij financieel in staat was om deze advo te kunnen contacteren.

Hoe kunnen we alsnog in beroep gaan of de verblijfsvergunning verlengen of opnieuw aanvragen?

En vervallen daarmee ook zijn rechten om verlof ,enkelband en dergelijke aan te vragen in de gevangenis?
Want dit was het lichtpuntje voor hem om naar uit te kijken in deze donkere periode...


Alvast bedankt voor jullie reacties en alle info

Groeten

Jdn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 24 jan 2022 23:41

Is hij Nederlander dan is er toch geen probleem?
Buiten de EU is iets anders.

ellende
Topic Starter
Berichten: 51

#3 , 24 jan 2022 23:47

Ja hij is / was Nederlander. Maar daardoor zouden zijn rechten om onder voorwaarden vroeger buiten te kunnen, verlopen zei hij. Of zou dat geen probleem mogen zijn ?

Reclame

Joost84
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2022 08:20

Topics samengevoegd - JurecaBE - moderator


Dag,


Hoe kan je als gedetineerde je verblijfsvergunning in België aanvragen/verlengen? Kan je in beroep gaan als de datum voor de verlegging verstreken is door het feit dat je in de gevangenis zit? En heeft dat invloed als je verblijfsvergunning verlopen is, op je aanvraag voor kort verlof en enkelband vanuit de gevangenis?

Bedankt voor alle informatie en reacties

Mvg

JDn

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 25 jan 2022 10:19

Bent u daar naar de sociale dienst geweest.
Die kunnen toch het nodige doen?

is dat ook
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 74#p684667

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 25 jan 2022 10:22

Zie ook
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 81#p684683

Als hij NL onderdaan is bij geboorte is er geen probleem.
Bij nationaliteitskeuze kan het anders zijn.
Of bij verkrijgen van een nationaliteit om een andere reden vb lang verblijf.

ellende
Topic Starter
Berichten: 51

#7 , 25 jan 2022 17:53

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 81#p684683 is ook van mij.
Deze is het account van mijn vriendin.

Grtn

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 26 jan 2022 20:07

Kan via sociale dienst gevangenis laten nagaan of hij recht heeft op een pro deo.
Wat is zijn effectieve nationaliteit?

Joost84
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jan 2022 23:25

Nederlander..
Hij dacht dat zijn rechten op enkelband en tijdelijk verlof ,... vervielen als hij geen verblijfsvergunning meer had of niet in orde was daarmee. Hij heeft ook de intentie om in België te blijven/ vestigen als hij vrij komt.

Grtn

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 27 jan 2022 21:24

Is hij uitgewezen door DVZ???

ellende
Topic Starter
Berichten: 51

#11 , 07 feb 2022 22:45

Dag,
de persoon in kwestie is ondertussen naar de sociale dienst geweest in de gevangenis. Nu blijkt dat de gevangenis belangrijke papieren die aantoonden dat hij "banden" had met België, hier een zaak had,..
Voor een gedetineerde is het héél moeilijk om aan informatie en documenten te komen. De sociale dienst doet eig ook niet veel.

Hij had contact opgenomen met de advocaat die hem had bijgestaan met zijn strafzaak. Toen kon dat pro deo.
Nu vroeg deze adv. een aanzienlijke som om hem bij te staan.

Aangezien hij daar maar weinig inkomen heeft van zijn werk, is dit voor hem geen optie.

Ik heb de papieren om een pro deo advocaat aan te vragen bij de betreffende balie uitgeprint en ga hem deze opsturen. We weten echter niet of hij hier recht op heeft.

Hij en zijn vriendin huren zelfs nog steeds en klein sociaal appartementje, waar zijn vriendin haar domiciel staat. Hij wou hem daar ook laten inschrijven, maar dit was onmogelijk vanuit de gevangenis.

Grtn

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 08 feb 2022 01:12

Dus heeft hij op dit ogenblik geen verblijfplaats in BE.
Vermoedelijk wel in NL... en dan heeft BE geen enkele reden hem hier in een sociale reden in te schrijven.
Zijn laatste wettelijk adres zal dan ook in NL zijn?
Correct?

Terug naar “Administratief recht”