domiciliëring

Chrisvg
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

domiciliëring

#1 , 20 jan 2022 12:05

Beste,

Ik ben bezig met een bouwaanvraag die veel langer duurt dan verwacht en gehoopt, ondertussen is mijn huis verkocht en moet ik een tussenoplossing zoeken.
Kan ik me ondertussen reeds domiciliëren op mijn bouwgrond? Zo niet op welke manier kan ik me tijdelijk domiciliëren zonder andere mensen te balasten of te benadelen? Alvast bedankt voor nuttige tips.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2522
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jan 2022 12:18

Kunt u aan uw kopers niet vragen om het huis voorlopig van hun te huren tegen een over een te komen prijs ?

https://www.zelfrenoveren.be/reno/tijde ... tacaravan/

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 20 jan 2022 12:25

Uw domicilie moet staan waar u werkelijk verblijft. Domicilie op uw bouwgrond zal geweigerd worden door de wijkagent bij zijn plaatsbezoek.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5417

#4 , 20 jan 2022 13:15

Waar woon je in de tussenperiode?

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 20 jan 2022 13:38

Staat er een bewoonbare woning op die grond?

freelance
Berichten: 2615

#6 , 20 jan 2022 13:41

Quote : " Kan ik me ondertussen reeds domiciliëren op mijn bouwgrond? "

Dat kan , indien u daar effectief verblijft , bvb. in een caravan , of mobilhome .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 20 jan 2022 13:44

Als dat toegelaten wordt.

freelance
Berichten: 2615

#8 , 20 jan 2022 14:00

Als dat toegelaten wordt.
Wanneer niet toegelaten , zal men moeten motiveren .
Of een " voorlopige inschrijving " kan toegestaan worden .

" Gevolgen van de vaststelling

Als u uw hoofdverblijfplaats in een bepaalde gemeente heeft en dit na onderzoek effectief zo blijkt te zijn, wordt u ingeschreven in het bevolkingsregister van die gemeente.
De gemeente mag geen enkele inschrijving als hoofdverblijfplaats weigeren omwille van de veiligheid, de gezondheid of de ruimtelijke ordening. Ze kan de inschrijving dus niet weigeren omdat de plaats waar iemand woont niet veilig of gezond is, of om een andere reden niet als hoofdverblijfplaats gebruikt mag worden (bijvoorbeeld weekendhuisje, camping …). In dat geval krijgt de persoon in kwestie slechts een voorlopige inschrijving
. De gemeente kan dan wel een administratieve of gerechtelijke procedure starten om een einde te maken aan de onregelmatige toestand. "


https://www.belgium.be/nl/huisvesting/v ... lijfplaats

Bij weigering van gemeente , wordt het echter een administratieve rompslomp ;

Voorlopige inschrijving

Kan er een klacht ingediend worden tegen een weigering tot een voorlopige inschrijving en bij welke instantie?

In dit geval kan er geen administratief beroep bij de Minister van Binnenlandse Zaken worden ingesteld maar zijn de gewone rechtbanken bevoegd. Betwistingen over een voorlopige inschrijving vallen niet onder artikel 8 van de wet van 19 juli 1991 aangezien het hier niet gaat over de realiteit van de hoofdverblijfplaats maar over het al dan niet voldoen aan de voorwaarden.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Administratief recht”