Vuurwerk

Papa Victor
Topic Starter
Berichten: 2

Vuurwerk

#1 , 28 dec 2021 05:22

In de gemeente waar ik woon is door die gemeente via Facebook bekend gemaakt dat er op 31 december 2021 vuurwerk zal gemaakt worden. Het gaat hier niet om particulieren maar wel om door het gemeentebestuur ingericht vuurwerk, tot groot ongenoegen van talrijke landbouwers en mensen die zich terecht om het dierenleed (weggevluchte en van angst overleden dieren) dat dit meebrengt, bekommeren. Is dit voorziene vuurwerk legaal ? En mag het vanaf 1 januari 2022 ?

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 dec 2021 06:18

Bij de vorige jaarwisseling was er een nationaal vuurwerkverbod. Dit jaar niet.

Het is dus aan de lokale overheid (gemeente) om de regels hiervoor te bepalen, zowel voor particulieren als voor georganiseerd vuurwerk.

TheJudge007
Berichten: 366

#3 , 01 jan 2022 00:53

In de gemeente waar ik woon is er de laatste jaren al steeds een vuurwerkverbod geweest. Ik zie echter weinig verschil met jaren waarin het wel toegelaten werd. Mensen die vuurwerk willen maken doen dat toch sowieso en een boete van 350 Euro zal hen niet van gedacht doen veranderen. Misschien is een effectieve gevangenis straf hier op zijn plaats. Ik vraag me trouwens terecht af dacht ik wat er nog te vieren valt ? Het feit dat we dank zij al die pleziermakers nog een dikke jaar drie met corona gaan blijven zitten zeker ?

Reclame

TheJudge007
Berichten: 366

#4 , 01 jan 2022 08:28

Edit: En als ik dan in de dagbladen lees "Ondanks emotionele oproep van burgemeester toch vuurwerk afgestoken in Turnhout na gasexplosie", dan is het toch overduidelijk dat sommige mensen echt vuurwerkziek zijn.

Terug naar “Administratief recht”