referentieadres, vertrek naar buitenland

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

referentieadres, vertrek naar buitenland

#1 , 21 dec 2021 11:05

Ik verkoop mijn huis en zou enige tijd naar buitenland trekken, zonder te weten of ik terug keer... Dus ik zou nog minstens 6 maanden mijn mutualiteit en hospitalisatieverzekering willen behouden. Kan dit met een referentieadres? Mijn moeder is 85 en trekt een pensioen. Zou het gevolgen hebben als ik haar als referentieadres gebruik? Of zou het gevolgen hebben als ik mijn dochter als referentieadres gebruik? Zij woont samen met haar vriend, die werkt, zij start een zaak met behoud van uitkering. Ik wil financiële gevolgen voor de persoon waar ik mijn referentieadres heb...
Ik wil de mutualiteit nog niet contacteren. Ik heb momenteel een ziekteuitkering, die uiteraard stopt als ik vertrek. Ik vertrek net om die reden, betere levensomstandigheden, rust, beter voor mijn gezondheid. Maar als het niet lukt, wil ik uiteraard terugkeer mogelijkheden hebben, en medische verzekering hebben. Dank voor enig advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

artemis
Berichten: 3294

#3 , 22 dec 2021 10:54

Iemand een referentieadres geven heeft nooit financiële gevolgen voor de persoon die het geeft. U woont daar immers niet. De enige taak en plicht van deze persoon is het bezorgen/doorgeven van post aan u.

De voorwaarden om een referentieadres te kunnen nemen lijken de laatste jaren echter beperkter te zijn geworden wat betreft 'reizen'. Zie eerste link Franciscus en check het eventueel bij de gemeente waar het referentieadres zou komen te staan.

Zo een 15 jaar geleden heb ik zelf referentieadres gegeven aan een bevriend koppel die emigreerden en die na uitschrijving hier een periode zonder vaste woonplaats te overbruggen hadden in het land waar ze zich zouden vestigen. In die periode was het ook nog een mogelijkheid voor mensen die bv voor maximum 1 jaar op wereldreis vertrokken. Eén van de voorwaarden was: 'Personen die naar het buitenland vertrekken voor studie- of zakenreizen en voor maximum 1 jaar.'
Deze voorwaarde zie ik niet meer terug op de bronnen van de overheid hieromtrent, ook niet bij de stad waar ik woon. Maar na even googelen zie ik dat talloze gemeentes het nog wel als voorwaarde vermelden..

In het algemeen is men moeilijker beginnen doen om voor dergelijke situaties nog een tijdelijk referentieadres te aanvaarden maar het is het checken waard in de gemeente van moeder of dochter. Het zou een mooie oplossing voor u zijn, waarbij niemand een risico loopt.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”