een mens zonder papieren wordt niet geholpen door het ocmw voor dringend medische hulp

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

een mens zonder papieren wordt niet geholpen door het ocmw voor dringend medische hulp

#1 , 15 dec 2021 08:31

Ik ken iemand zonder papieren. Gisteren had hij dringend medische hulp nodig. Ik begeleidde hem mee naar het OCMW, die toestemming moest geven voor terugbetaling kosten medische hulp. Zij weigerden omdat hij geen enkel bewijs van identificatie kon voorleggen. Hij is letterlijk een dakloze mens zonder papieren. Men wist ons ook mee te delen dat hij nog in het digitaal dossier stond van een tiental jaren geleden, maar dat al zijn ingescande documenten weg waren. Men deelde ons verder mee dat sinds 2013 alle documenten die eerder werden overhandigd door mensen zonder papieren zijn vernietigd door het OCMW. 'Vernietigd' en niet digitaal zijn opgenomen. Kan dat zomaar?

Elke mens heeft toch gewaarborgde grondrechten? Deze man, die dringend medische hulp nodig had, werd geweigerd door het OCMW omdat hij geen enkel papier kon voorleggen. Het antwoord van de secretaresse was dat 'haar baas dit wil en zij moet doen wat haar baas haar opdraagt, namelijk dat iedereen een identificatiebewijs moet kunnen voorleggen'. Ze schuilt zich achter haar baas, die niet door ons kan worden aangesproken.

Gelukkig zijn we geholpen door een vriendelijke dokter op spoed, en gelukkig is de rekening niet zo hoog dat ikzelf kan tussenbeide komen. Maar gesteld dat de kosten hoog zouden zijn opgelopen, dan had meneer zich niet kunnen beroepen op zijn recht op preventieve en curatieve medische hulp voor mensen zonder papieren. Omdat hij geen papieren heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 15 dec 2021 09:22

Het OCMW moet kunnen controleren dat deze persoon recht heeft op hun hulp, dan lijkt een bewijs van identiteit inderdaad noodzakelijk. Best zo snel mogelijk nieuwe documenten aanvragen bij de gemeente.


Reclame

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#4 , 15 dec 2021 11:59

Dank voor de antwoorden. Daar kan ik al heel wat mee.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#5 , 15 dec 2021 13:59

Ja, dank voor de info. De persoon waar ik over spreek is een integere mens. Geen slechte intenties. Kan door bittere armoede in land van afkomst moeilijk een goed leven heropbouwen. Hij is een zwijgzame rustige man die geen problemen zoekt, maar was zeer fel vermagerd tot op het bot. Daarom wilde ik hem helpen. Toch dank voor uw begrip.

TheJudge007
Berichten: 366

#6 , 15 dec 2021 17:05

Wat er wel eens over het hoofd gezien word is dat de meesten moedwillig elke vorm van identificatie verwijderen of niet willen tenzij hun dat voordeel oplevert. Zij plaatsen zichzelf hierdoor met opzet in een onindentificieerbare situatie, zonder te beseffen dat dit ook soms in hun nadeel kan uitvallen. Als ik zoiets als Belg doe kan me dat ook in de problemen brengen. Bij deze sans papiers blijkbaar niet met uitzondering van dit specifieke geval. Kwestie van eens te discrimineren op een andere manier zeker ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 dec 2021 15:22

Enkele kanttekeningen:
- het moet gaan om dringende medische hulp die aangetoond wordt door een attest van een erkende arts.
- de maatschappelijk werkers zijn geen geneesheren en zijn ook niet medisch geschoold.
- als de hulp werkelijk zo dringend is, moeten zij zich rechtstreeks in een ziekenhuis of een huisarts aanbieden.
- indien er geen rrnr is, zal het aangesproken ocmw een bisnummer aanvragen en op basis hiervan een tussenkomst bij de hogere overheid vragen.
- denk eraan, het bevoegde ocmw is het ocmw waar de persoon die dringende hulp behoeft zich bevindt.
d.w.z. dat als je je in een kliniek aanbiedt moet je je wenden tot het ocmw waar de kliniek is gelegen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 17 dec 2021 16:40

Wat er wel eens over het hoofd gezien word is dat de meesten moedwillig elke vorm van identificatie verwijderen of niet willen tenzij hun dat voordeel oplevert. Zij plaatsen zichzelf hierdoor met opzet in een onindentificieerbare situatie, zonder te beseffen dat dit ook soms in hun nadeel kan uitvallen. Als ik zoiets als Belg doe kan me dat ook in de problemen brengen. Bij deze sans papiers blijkbaar niet met uitzondering van dit specifieke geval. Kwestie van eens te discrimineren op een andere manier zeker ?
dat niet alleen, uit ervaring als ambulancier in centrum antwerpen, word er veel misbruik gemaakt van het zogezegd "dringend" medisch hulp nodig hebben door illegalen en vluchtelingen en dat met de hoop hun verblijf hier te rekken op de inwoners van belgie.

vaak zijn ze niet eens ziek of is er niks aan de hand . . .

TheJudge007
Berichten: 366

#9 , 18 dec 2021 01:53


dat niet alleen, uit ervaring als ambulancier in centrum antwerpen, word er veel misbruik gemaakt van het zogezegd "dringend" medisch hulp nodig hebben door illegalen en vluchtelingen en dat met de hoop hun verblijf hier te rekken op de inwoners van belgie.

vaak zijn ze niet eens ziek of is er niks aan de hand . . .
Zal wel zo zijn en enkel erger worden, of waar de gewone burger allemaal maar moet voor opdraaien.

Maar ik hoor de slotenmaker hier al aankomen om dit onderwerp af te sluiten, want over misbruik van bepaalde groeperingen mag uiteraard niet gediscuteerd worden.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 dec 2021 20:24

Betrokkene heeft het correcte antwoord gekregen o.a. door @Marcus Aurelius en via een moderator gezien specifieke persoonlijke achtergrond en was geen illegaal
JurecaBE moderator

Terug naar “Administratief recht”