Domicilie & Gewone Verblijfplaats

frederic_che
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Domicilie & Gewone Verblijfplaats

#1 , 13 dec 2021 15:08

Beste mensen,

Ik heb enkele vragen over domicilie en verblijfplaats.

Ik heb recentelijk mijn woning verkocht en wens een jaar te gaan rond trekken in Azië, zonder dat ik daar mijn domicilie wil zetten, laat staan kan zetten. Echter, ik moet nog steeds een domicilie hebben in België. Ik overweeg om dit bij mijn ouders te plaatsen en een melding van tijdelijke afwezigheid te maken of om er mijn referentie-adres te plaatsen. Zijn dit de enige mogelijke opties en welke is interessanter?

Een tweede vraag betreft de term “gewone verblijfplaats”. Wat wordt daaronder verstaan in de context van de beurstaks? Ik zou tijdens mijn jaar in het buitenland ook mijn geld willen beleggen via IBKR, een buitenlandse broker die geen beurstaks inhoudt. Aangezien ik niet in België verblijf op dat moment, dien ik deze niet te betalen in die periode of vergis ik mij daarin?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Estagon
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 dec 2021 22:21

Tijdelijke afwezigheid en referentie-adres zijn beiden mogelijk. Het laatste is iets moeilijker te bereiken, afhankelijk van medewerker stadsloket.

Belastingen hangen in principe af van "zetel van fortuin".
Gezien je band met België (referentie-adres of tijdelijke afwezigheid, bankrekeningen, bezittingen, etc.) waarschijnlijk niet verbroken wordt, zal je toch belastingsplichtig blijven in België.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 14 dec 2021 14:33

Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Administratief recht”