huurcontract aanpassen voor nieuwe medebewoner - moet dat?

bett.schildpad
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

huurcontract aanpassen voor nieuwe medebewoner - moet dat?

#1 , 04 nov 2021 12:24

Beste,

Ik ben recent bij mijn vriend verhuisd in de Stad Brussel en mijn adreswijziging moest gecontroleerd worden door de wijkagent. De agent vroeg of ik ook op het huurcontract stond maar dat niet het geval was. Hij vroeg dat ik zo snel mogelijk op de huurcontract moet toegevoegd worden. Hij herhalend het en zei dat het heel belangrijk was. Hij wilt dat dat wij een geüpdatet contract naar hem stuurt, naar wat zijn persoonlijk werk mailadres.

De agent zei ook dat deze informatie is voor zijn zaken en niet voor de stad, en dat mijn adreswijziging werd aanvaard voor de dienst bevolking bij de stad. Misschien ontbreekt hier details want de conversatie ging helemaal in het Frans, een taal dat ik niet spreek, maar mijn vriend kan in het frans en vertaalde (ik hoop goed genoeg) wat hij heeft gezegd.

Trouwens toen mijn partner in het appartement verhuisde heeft dezelfde wijkagent gevraagd om het huurcontract te zien. Hij deed dat om te zien wie op het contract stond.

Ik vond het raar want ik woonde met mensen, zowel een huurder als een eigenaar van de woning, en heb nooit meegemaakt met de wijkagent. Ze controleerden toen het huurcontract/eigendomsakte niet. Ik probeerde dit questie op te zoeken maar ik zie geen expliciete aanwijzingen naar een wettelijk kader dat dit eist.

Alvast bedankt voor jouw reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 04 nov 2021 12:35

In Brussel is men sinds 22 maart 2016 wat strenger gaan controleren op domicilie.

Los daarvan, is het qua rechtszekerheid voor iedereen beter dat alle effectieve huurders op het contract staan. Er zijn hier al voldoende topics gepasseerd met problemen omdat er uiteindelijk geen contract blijkt te zijn tussen de eigenaar en de achtergebleven huurder.

Puur wettelijk kan dit m.i. echter niet afgedwongen worden.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 04 nov 2021 13:53

Ik heb mijn twijfels bij de gegrondheid van die eis.
Als ik iemand bij mij laat wonen in een woning die mijn eigendom is dan moet ik:
1. die persoon geen mede-eigenaar maken
2. ben ik ook niet verplicht van die persoon een huurder te maken.

Waarom zou dat anders zijn voor een woning die ik huur of waar ik het vruchtgebruik van heb???
Er is geen wettelijk kader!!!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 04 nov 2021 14:23

Wellicht een misverstand. Dit kan immers wettelijk niet afgedwongen worden, want de verhuurder kan dit gewoon weigeren (als hij moeilijk wil doen) en het is niet eens nodig. U woont daar, dus u heeft uw domicilie daar. Immers: bijvoorbeeld van een gezin met volwassen kinderen die naar een nieuw huurwoning verhuizen, vraagt men toch ook niet om alle leden van het gezin het contract te laten tekenen. Neem anders contact met het politiekantoor in uw wijk en vraag naar een Nederlandstalige medewerker om na te trekken wat de wijkagent bedoelde. Want dat klopt écht niet. Hij heeft zelfs niet eens het recht om het huurcontract in te zien als u dat niet wenst. Het volstaat dat u antwoordt op de vraag of het een eigen woning of huurwoning is.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 04 nov 2021 17:36

Politie heeft niet te beslissen wie er op een huurcontract staat.
Heeft er in principe zelfs geen zaken mee. Maar kan wel helpen.
Wijkinspecteur heeft op die wijze een beter zicht op wie er in zijn wijk woont en kan dus iemand snel bereiken indien nodig.

Edoch de privacy wetgeving zegt dat politie enkel die gegevens mag bijhouden waartoe ze gemachtigd zijn. Het zelf bijhouden van een bestand is dus ook in principe niet toegelaten.
De gegevens bijhouden in een politiebestand is dan weer wel toegelaten. Op die wijze kan het dus wel perfect en voor politie opvraagbaar.

Terug naar “Administratief recht”