ID controle Kinepolis Covid

VictorNov
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ID controle Kinepolis Covid

#1 , 01 nov 2021 18:58

Op 1 Nov 2021 omstreeks 14u ging ik
samen met mijn gezin naar Kinepolis te Gent. Aan de inkom werden we gecontroleerd door stewards op onze corona pass en ID.

Na het vertonen van mijn corona pass realiseer ik dat ik mijn portefeuille vergeten was en dus ook niet in bezit was van mijn ID. Ik stelde aan de steward voor om mijn identeitsgegevens te tonen via het Itme app. Aangezien dit gebruikt en aanvaard wordt bij verschillende overheidsinstanties, dacht ik dat het voldoende zou zijn.

De steward weigerde, Het aarde uit in een discussie waardoor de manager erbij kwam. De manager bevestigde dat de identiteit via de Itsme app voldoende was en verleende mij toegang. Eenmaal binnen aan de ticketmachines had ik het met mijn vrouw even nog over de situatie en uitte ik nog even mijn ongenoegen over de steward omdat we tijd verloren hadden voor onze film.

De manager ging me achterna en zei uit het niks "als u verder doet ga ik u buiten zetten". Aangezien ik in orde was met mijn covid pass, identiteit en bioscoopticket, vroeg ik haar om welke reden. Volgens haar omdat ik personeel zou beledigd hebben. Dit verbaasde mij want tijdens de discussie verhefde niemand zijn stem (zowel mezelf als de niet) en werden er geen profiniteiten gebruikt. Ik vertelde haar op een assertieve wijze dat ik met mijn vrouw aan het praten was en zij er niks mee te maken had. Ze nam mijn antwoord niet in goede aard en haalde er de politie erbij.

Eenmaal de politie ter plaatse vertelde ze dat ik het personeel bedreigde en ik neus aan neus stond met haar en ze daarom besloten had om mijn toegang te ontzeggen. Ik zei tegen de politie dat ze loog en dat ik klacht wou neerleggen.

Resultaat: mijn toegang werd alsnog ontzegt en volgens de politie kon ik geen klacht indienen omdat ik geen geldige reden had.

Nu vraag ik mij nog steeds af waarom en op welke basis ze mij de toegang ontzeggen? Er is praktisch niks gebeurd! Geen verbale of fysieke agressie! En ik was met alles in orde! Een klant mag dus niet kritisch of ontevreden klinken want anders wordt je buiten gezet. Zo heb ik ook mijn twijfels over de bevoegdheid van de stewards. Mogen die een controle uitvoeren?


Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 01 nov 2021 19:00

Onbeleefd zijn tegen personeel is zeker voldoende reden om u buiten te zetten. Het is dan aan u om uw conclusies te trekken.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 01 nov 2021 19:39

Bij mijn weten is het nog steeds de uitbater / verantwoordelijke die al of niet de toegang kan weigeren of toestaan.

De perceptie kan voor de manager anders zijn geweest dan die van u. En deze beslist.

Indien weigering niet gelinkt was aan een wettelijke reden maar gestoeld is op openbare orde en veiligheid eindigd bij mijn weten het verhaal op dat ogenblik.

Politie stelt voor zoiets geen PV op ..lijkt me een bestuurlijke maatregel.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 nov 2021 09:20

Schriftelijk klacht neerleggen bij de algemene directie van Kinepolis, en alleszins het betaalde bedrag terugvorderen, en in de toekomst wegblijven uit die cinema. Meer kan u waarschijnlijk niet doen, tenzij je nog een aantal getuigen kan opsporen die het voorval hebben gezien..

jef007
Berichten: 1680

#5 , 02 nov 2021 11:17

dient ID kaart ook getoond te worden? of enkel coronapas?

Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 nov 2021 11:32

dient ID kaart ook getoond te worden? of enkel coronapas?
De uitbater heeft de verplichting opgelegd gekregen om te controleren of de identiteit van de houder van het Covid Safe Ticket klopt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 nov 2021 11:34

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

freelance
Berichten: 2615

#8 , 02 nov 2021 14:46

https://www.vlaanderen.be/het-covid-saf ... voorwaarde

Het Covid Safe Ticket is] nooit opgelegd geweest aan bioscopen .
Het is de federatie van bioscoopuitbaters die recentelijk ( vorige week /week-end ) eenzijdig beslist heeft dit toch in te voeren .
Op maandag 1 November heeft MP Jambon aangegeven dat bioscopen er gebruik MOGEN van maken .
Ze moeten dat dan wel op voorhand laten weten aan bezoekers en het ook duidelijk afficheren. In zo'n geval worden zij beschouwd als een evenement en moeten zij ook aan alle andere regels voldoen die gelden voor massa-evenementen.

Of ook de ID kaart moet getoond worden in handelszaken ( zoals een bioscoop ) kan een punt van discussie zijn , maar in elk geval wanneer er politie aan te pas komt moet dit getoond worden aan de " bevoegde instanties " .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 nov 2021 16:09

dient ID kaart ook getoond te worden? of enkel coronapas?
Normaal alle beide, als je een geprinte versie heeft moet deze niet scant worden daar alle gegevens er op staat.
in de luchthaven vergelijkt men je pas met de geprinte versie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 nov 2021 17:18

dient ID kaart ook getoond te worden? of enkel coronapas?
Normaal alle beide, als je een geprinte versie heeft moet deze niet scant worden daar alle gegevens er op staat.
in de luchthaven vergelijkt men je pas met de geprinte versie.
Een geprinte versie moet ook gescand worden hoor. Eigenlijk is er geen verschil met de app: een statische QR-code wordt getoond die uit een databank gaat ophalen of je momenteel een geldige toegang hebt.

Stel dat je niet gevaccineerd bent maar een pcr-test doet als je naar een event gaat, kan je dit ook doen in combinatie met een papieren ticket dat je bijhoudt. Ook al moet je telkens 48 uur op voorhand een nieuwe pcr-test afleggen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 08 nov 2021 21:52

Ik denk dat TS mag blij zijn dat de politie geen PV heeft opgesteld wegens het niet bijhebben van een identiteitskaart.

Terug naar “Administratief recht”