Iemand laten telewerken bij mij thuis

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

Iemand laten telewerken bij mij thuis

#1 , 25 okt 2021 07:59

Om een beetje gezelschap te hebben overdag laat ik een vriend telewerken van bij mij thuis.
Vanaf vandaag komt hij met zijn laptop naar mij en doet zijn werk van bij mij in de woonkamer.
Hij heeft niets meer nodig dan gewoon de WiFi en ik ben blij dat er iemand in huis is.
Is er daar enig risico aan verbonden wettelijk of financieel?
Bij hem thuis gaan zitten heel de dag is geen optie, hij woont veel te klein en niet mooi.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2021 11:54

Ja, dezelfde persoon maar een volledig andere situatie, geen domiciliëring enkel gewoon overdag samen zijn terwijl hij telewerkt.
Voor de firma waar hij zijn nieuwe job gevonden heeft is telewerken verplicht.
Van waar uit speelt voor hen geen rol, de provider is toevallig dezelfde als bij mij dus dat maakt het nog gemakkelijker.
Zijn krammikerig logement is niet mooi.
Dus overdag van bij mij thuis uit werken is win-win voor iedereen.
Hij zit komfortabel in de warmte en ik ben niet alleen.
De vraag is juridisch en wettelijk of daar een risico aan verbonden is aangezien hij vervolgt wordt door een deurwaarder voor schulden.
Dank u wel

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2021 12:21

Volgens mij ( niet juridisch onderbouwd ) in deze situatie perfect mogelijk.
Is niet gedomicilieerd bij u en 's avonds uit het huis. Zie hier geen graten in.
Lees volgende linken :
https://www.partena-professional.be/nl/ ... nen-aan-de

https://www.vanbreda-missinne.be/nl/nie ... dsongeval/

Tip : Laat het telewerken ( thuiswerken ) duidelijk op papier zetten met de werkgever voor akkoord :
plaats ( adres ) + werkelijke werkuren ter plaatse ( dus bij u ).

Na de opgegeven werkuren zijn ongevallen niet voor de werkgever.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 25 okt 2021 14:28

Zal inderdaad afhangen van de arbeidsovereenkomst werknemer/werkgever .
Telewerken is niet zo vrijblijvend als het lijkt .

Afgezien van het telewerken , geen enkel juridisch bezwaar om deze persoon op " bezoek " te laten komen , ZOLANG hun domicilie ergens anders staat , en persoon NIET het grootste gedeelte van het jaar bij u verblijft ( dus op regelmatige basis terugkeren naar het eigen domicilie , en zorgen dat dit aantoonbaar is - desnoods met energie rekeningen ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6857

#6 , 25 okt 2021 15:04

Dat lijkt me toch een wat twijfelachtige situatie, en dikwijls voor interpretatie vatbaar.

Woont hij daar of woont hij daar niet ? Wat met een ijverige gerechtsdeurwaarder, die een hardnekkige schuldenaar achtervolgt, en die sterk vermoedt dat de persoon in kwestie de facto zijn verblijfplaats daar gevestigd heeft..... Hoe kan TS vermijden dat die GDW alvast bewarend beslag legt bij TS, met alle gezever en geloop van dien ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 okt 2021 16:00

Opletten als het om grensoverschrijdend telewerken gaat.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Administratief recht”