Adreswijziging

Juliexmarteau
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Adreswijziging

#1 , 20 okt 2021 08:43

Hey iedereen

Dus de situatie: ik woonde met mijn dochter op een appartement. Toen hoorde ik dat mijn nonkel en tante een huis (sleutel op de deur) gingen bouwen vlak over waar ze nu wonen. Dus ik vraag hen of ik hun huis kan huren (want dan heb ik een tuin voor mn dochter). Dit is allemaal oke. Normaal gingen ze verhuizen ergens in oktober. Dus ik moest mijn appartement op tijd opzeggen. Allemaal gedaan. Ondertussen zijn we oktober. Hun huis zal waarschijnlijk pas intrekbaar zijn in december. Probleem voor mij: ik woon bij de mama met mijn dochter en heb geen adres (mijn adres bij de mama zetten is geen optie). Ik mocht het al bij mijn nonkel en tante zetten, maar de wijkagent is langsgeweest natuurlijk. En ik was daar natuurlijk niet. Dus negatief advies. Wat doe ik nu? Leggen we eerlijk aan de agenten uit wat de situatie is? Of leef ik nog twee maand zonder adres? Of zet ik wat spullen bij mijn nonkel zodat het lijkt dat ik daar ben?
Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Julie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 20 okt 2021 08:55

In theorie moet uw adres twee maanden bij de moeder staan, aangezien u daar momenteel woont. Twee maanden zonder adres zijn niet onoverkomelijk, maar ik zou het toch niet aanraden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2021 10:40

Wat bedoelt u de mama van uw kind of uw eigen moeder? En waarom zou de tijdelijke domiciliëring bij de "mama" geen optie zijn? Gedurende deze overgangsperiode is uw feitelijk verblijfsadres toch bij de "mama".
U moet sowieso "ergens" gedomicilieerd zijn, anders bent u strafbaar. Neem contact op met het gemeentebestuur van uw tijdelijk verblijf en bespreek de situatie heel open en eerlijk. De gemeente zal dan samen met u naar een werkbare oplossing zoeken. Een bezoek aan de sociale dienst van uw ocmw kan misschien samen met u een werkbare oplossing uitdokteren.....Zij hebben hier wel meer ervaring mee alsook met referentieadressen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 20 okt 2021 15:12

Een referentie adres aanvragen op adres nonkel en tante zou mogelijk moeten zijn .
( mits de situatie uit te leggen bij de gemeente uiteraard ) .
Zie ook #3
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 20 okt 2021 15:26

Neen, een referentieadres is niet toegestaan als u een vaste verblijfplaats hebt.

https://www.vlaanderen.be/referentieadres

freelance
Berichten: 2615

#6 , 24 okt 2021 15:34

Neen, een referentieadres is niet toegestaan als u een vaste verblijfplaats hebt.

https://www.vlaanderen.be/referentieadres
Hier rijst de vraag wat een " vaste verblijfplaats " betekent .
Wettelijk gezien bestaat die term niet eens .
Men ( de wetgever ) spreekt over een " hoofdverblijfplaats " ( ofte domicilie ) ; of " officiele verblijfplaats "

Een hoofdverblijfplaats kan toegekend worden aan personen , die een bepaald adres kiezen als " vaste woonplaats " , en daar gedurende het grootste gedeelte van het jaar verblijven .
Het is niet uitsluitend een keuze van de betrokkene , ook de gemeentelijke ambtenaren kunnen , na de nodige vaststellingen , iemand ambtelijk inschrijven .
Zolang iemand NIET ambtelijk ingeschreven is ( en ambtelijk uitgeschreven is op een andere locatie ) , en wanneer er GEEN procedure tot officiele inschrijving ( domicilie ) lopend is , KAN er een referentie adres aangevraagd .

Vlaanderen.be stelt wel degelijk :
" Sommige mensen verblijven in België, maar hebben er geen officiële verblijfplaats, "
" In hun geval geldt een referentieadres als officieel adres. "


Concreet : indien het geen optie is voor TS om domicilie bij mama te zetten , en er zijn geen ambtelijke procedures ingezet om dit te bewerkstelligen , EN het domicilie adres van TS is geschrapt op de vorige locatie , dan is TS in een staat van GEEN hoofdverblijfplaats ( domicilie ) hebbende , ongeacht WAAR de TS " logeert " .
Dit is een onwettige situatie , die alleen maar kan verholpen worden door een domicilie procedure OF een referentie adres . Iets waar gemeentelijke instanties niet mogen weigeren aan mee te werken . ( maar het in praktijk maar al te dikwijls boycotten op allerhande manieren - bedoeld : het referentie adres ) .

Noot voor TS : het heeft geen zin om een domicilie aanvraag te doen ( in het pand die u van plan bent te betrekken ) , als u daar niet effectief woont ( en uw aanwezigheid niet
gecontroleerd is door de wijkagent ) .
Wanneer domicilie bij mama kunt u ook geen referentie adres aanvragen .
Maar niets belet u daar te logeren als " dakloze " . ( zolang men u daar niet ambtelijk inschrijft ) .
Noteer ook dat een " dakloze " situatie , zonder referentie adres niet mag blijven aanslepen , zoniet komt u in zware problemen met uw sociale rechten , en andere toestanden .
Administratieve procedures kunnen een paar weken/maanden aanslepen , en tot zolang bent u relatief in orde met alles ( tot een definitieve beslissing genomen is in gemeenteraad / schepencollege ) . Niettemin kunnen politie ambtenaren effectief op zoek gaan naar u , wat een deel is van de administratieve procedure .

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 24 okt 2021 16:52

Neen, een referentieadres is niet toegestaan als u een vaste verblijfplaats hebt.

https://www.vlaanderen.be/referentieadres
Hier rijst de vraag wat een " vaste verblijfplaats " betekent .
Wettelijk gezien bestaat die term niet eens .
Men ( de wetgever ) spreekt over een " hoofdverblijfplaats " ( ofte domicilie ) ; of " officiele verblijfplaats "

Een hoofdverblijfplaats kan toegekend worden aan personen , die een bepaald adres kiezen als " vaste woonplaats " , en daar gedurende het grootste gedeelte van het jaar verblijven .
Het is niet uitsluitend een keuze van de betrokkene , ook de gemeentelijke ambtenaren kunnen , na de nodige vaststellingen , iemand ambtelijk inschrijven .
Zolang iemand NIET ambtelijk ingeschreven is ( en ambtelijk uitgeschreven is op een andere locatie ) , en wanneer er GEEN procedure tot officiele inschrijving ( domicilie ) lopend is , KAN er een referentie adres aangevraagd .

Vlaanderen.be stelt wel degelijk :
" Sommige mensen verblijven in België, maar hebben er geen officiële verblijfplaats, "
" In hun geval geldt een referentieadres als officieel adres. "


Concreet : indien het geen optie is voor TS om domicilie bij mama te zetten , en er zijn geen ambtelijke procedures ingezet om dit te bewerkstelligen , EN het domicilie adres van TS is geschrapt op de vorige locatie , dan is TS in een staat van GEEN hoofdverblijfplaats ( domicilie ) hebbende , ongeacht WAAR de TS " logeert " .
Dit is een onwettige situatie , die alleen maar kan verholpen worden door een domicilie procedure OF een referentie adres . Iets waar gemeentelijke instanties niet mogen weigeren aan mee te werken . ( maar het in praktijk maar al te dikwijls boycotten op allerhande manieren - bedoeld : het referentie adres ) .

Noot voor TS : het heeft geen zin om een domicilie aanvraag te doen ( in het pand die u van plan bent te betrekken ) , als u daar niet effectief woont ( en uw aanwezigheid niet
gecontroleerd is door de wijkagent ) .
Wanneer domicilie bij mama kunt u ook geen referentie adres aanvragen .
Maar niets belet u daar te logeren als " dakloze " . ( zolang men u daar niet ambtelijk inschrijft ) .
Noteer ook dat een " dakloze " situatie , zonder referentie adres niet mag blijven aanslepen , zoniet komt u in zware problemen met uw sociale rechten , en andere toestanden .
Administratieve procedures kunnen een paar weken/maanden aanslepen , en tot zolang bent u relatief in orde met alles ( tot een definitieve beslissing genomen is in gemeenteraad / schepencollege ) . Niettemin kunnen politie ambtenaren effectief op zoek gaan naar u , wat een deel is van de administratieve procedure .

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/
Grotendeels akkoord. Ik zou echter stellen dat aangezien TS voor onbeperkte tijd kan wonen bij haar moeder in afwachting van de verhuis van de nonkel, er hier geen sprake kan zijn van dakloos zijn. Er is een de facto hoofdverblijfplaats aangezien TS daar vast verblijft, daar kan m.i. geen discussie over bestaan in dit geval (in tegenstelling tot bv. situatie waar iemand ma-vr voor zijn werk ergens verblijft en dan in het weekend "naar huis gaat"). Daarom lijkt voor mij een (voorlopige) inschrijving op het adres van de moeder toch de correcte oplossing.

freelance
Berichten: 2615

#8 , 25 okt 2021 14:02

Quote : " Daarom lijkt voor mij een (voorlopige) inschrijving op het adres van de moeder toch de correcte oplossing."

Als dat haalbaar is voor de TS en familie , dan ben ik het daar volledig mee eens .
Maar de TS gaf zelf aan dat dit geen optie was .
( quote " : mijn adres bij de mama zetten is geen optie " )
Vandaar mijn suggesties , gebaseerd op de wetgeving .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Administratief recht”