mag je met een caravan (:=woonwagen) 6 maanden op de ene camping staan en 6 maanden op de andere met referentie adres?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

mag je met een caravan (:=woonwagen) 6 maanden op de ene camping staan en 6 maanden op de andere met referentie adres?

#1 , 26 jul 2021 14:02

Beste, ik heb de vraag al eens gesteld voor een chalet. Maar nu vraag ik het voor een caravan of woonwagen. Omdat het een woonwagen is, mag je er in wonen in Vlaanderen. Dus in principe zou het moeten doenbaar zijn dat je in een caravan woont op een camping voor 6 maanden en dan verhuist naar een andere camping met je referentie-adres bij een natuurlijk persoon. Kan dit? Het is niet verankerd aan de grond dus in principe zou deze woonvorm mogen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 26 jul 2021 14:08

Je zal wat meer moeten rondtrekken dan 1x of 2x per jaar verkassen

Dat kan
Zigeuners doen het ...

https://www.vlaanderen.be/referentieadres

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#3 , 26 jul 2021 16:27

En als ik nu op de camping, eerst op de ene plaats sta, en dan op een andere plaats op diezelfde camping sta en daarna weer terug op die ene plek waar ik eerst stond? Heen en weer?

Reclame

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#4 , 26 jul 2021 18:45

"De wet stelt duidelijk dat een rondtrekkend persoon zich moet inschrijven in de gemeente waar
hij/zij ten minste zes maanden per jaar aan een vast adres verblijft11. Zolang de persoon die rondtrekt
niet aan deze voorwaarde voldoet, heeft hij/zij een rondtrekkend bestaan en bijgevolg recht op een
referentieadres" (bron: https://www.armoedebestrijding.be/publi ... eadres.pdf)

Dus als ik 5 maanden en 29 dagen ergens sta met mijn caravan en me dan verplaats en weer ergens 5 maanden en 29 dagen, ben ik perfect in orde voor de wet en word ik beschouwd als iemand met een rondtrekkend bestaan.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 26 jul 2021 19:23

Dat zal u in de gemeente moeten vragen ..... waar u een referentieadres gaat aanvragen.
Is wat mij betreft helemaal niet zeker dat u aan de voorwaarden voldoet op die wijze.
Referentieadressen en redenen ervoor zijn zeer beperkt.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 26 jul 2021 20:09

En als ik nu op de camping, eerst op de ene plaats sta, en dan op een andere plaats op diezelfde camping sta en daarna weer terug op die ene plek waar ik eerst stond? Heen en weer?
Da's toch dezelfde camping / adres dan :?:


Denk er aan dat je verwijst naar document van "overheids" drukkingsgroep ...

Er staan ook talloze voorbeelden in van striktere interpretaties door de gemeente die je dat referentie adres moet toestaan ...

Rij er niet de kantjes af, blijf aantoonbaar meer dan half jaar in België, en geef gemeente geen poot om op te staan / stok om mee te slaan

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 aug 2021 19:59

Denk eraan dat een referentieadres aan strikte voorwaarden is onderworpen. De wetgeving op domiciliefraude is streng en zal m.i. nog strenger gaan worden. Zoals hierboven gesteld, loop er de kantjes niet af.

Wat is eigenlijk uw bedoeling? Wat streeft u na?

Als het er om gaat om de overheid om de tuin te leiden, geloof me vrij dan zal u ooit het deksel op uw neus krijgen.

Ik stel nergens dat u zich bezondigt aan domiciliefraude, ik verwijs alleen op mogelijke valkuilen en/of gevaren.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Administratief recht”