Burgerlijke stand

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

Burgerlijke stand

#1 , 15 jul 2021 19:56

Ik ben een aantal jaar geleden gescheiden, en nu is mijn ex overleden.
Blijft mijn burgerlijke stand gescheiden, of wordt dat terug alleenstaande, of weduwenaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jul 2021 20:17

Indien u wettig gescheiden bent, d.i. wettige scheiding werd overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand, kan er geen sprake meer zijn van weduwnaarschap.
U kan dan ook geen aanspraak maken op een overlevingspensioen in de privaatrechtelijke sector. U kan wel rechten openen op een overlevingspensioen indien uw ex een statutair ambtenaar was en u aan de leeftijdsvoorwaarde voldoet, momenteel 48 jaar én u niet of niet meer hertrouwd bent. U dient dan wel aan de inkomstenvoorwaarden te voldoen. Zie ook de verwijzing zoals aangegeven door Franciscus. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#4 , 16 jul 2021 09:32

Ok, bedankt, ik vroeg me alleen af of ik mijn id kaart of andere dingen nu moest laten aanpassen, maar dat lijkt niet nodig te zijn.
In dat document van kluwer, zie ik dat het wel kan, maar niet moet.

Terug naar “Administratief recht”