Diftar verplicht door gemeente

christoph.vermeiren
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Diftar verplicht door gemeente

#1 , 23 jun 2021 12:54

Het huis waar ik gedomicilieerd sta, ben ik aan het verbouwen om ofwel te verhuren of te verkopen. Afval doe ik naar het containerpark, en huishoudelijk afval geef ik gewoon mee op mijn huidig verblijfadres.

Via een brief kreeg ik de melding om een diftar container te kiezen, maar op de mail terug dat ik deze niet nodig heb en die keuze aan de volgende eigenaars wil laten, wordt mij toch die verplichting opgedrongen. Als de gemeente de keuze van hun private partner voor hun afvalverwerking mij opdringt, kan ik dan alleen maar akkoord gaan, aan eender welke tarief, aan eender welke voorwaarde? Deze invoering is nieuw nadat ik al inwoner was.

Als de gemeente mij morgen opdringt bij welke private partner ik al mijn persoonlijke data moet opslagen en ik akkoord moet gaan ongeacht wat zij met die data verderdoen (verkopen of openbaar publiceren), dan lijkt mij dat een inbreuk op de GDPR.

Lijkt mij duidelijk dat de inhoud van mijn vuilniszak kan leiden tot de identificatie van mij als persoon, en bovendien die chip al meteen data over mij heeft. Ik ben het helemaal eens dat de vervuiler betaald, maar het lijkt mij kafkaiaans dat de gemeente mij verplicht in te stappen met een private onderneming?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 23 jun 2021 12:58

Perfect legaal.
Zal zo ook in gemeentereglement staan
Dat bedrijf werkt in opdracht van de gemeente.
In veel gevallen is het een intercommunale waarvan de gemeente lid/aandeelhouder is.
De burgemeester en zijn schepenen komen uw afval niet zelf ophalen.

Meer: https://www.vlaanderen.be/afvalinzameling-en-sorteren
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 23 jun 2021 13:13

Dan neemt u toch gewoon die container; bent u ook verplicht die effectief te gebruiken?

En zoooo voorzichtig met uw gegevens, maar toch onder naam + toenaam op een openbaar forum? :shock:

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 23 jun 2021 13:15

Dat is steeds een intercommunale, ook (deels) overheid dus. Door in een gemeente te gaan wonen, verklaart u zich akkoord met de gemeentelijke regelgeving. Wat betreft uw privacy, een papierversnipperaar kost echt niet zoveel.

Ten slotte nog de opmerking dat u zich in orde moet stellen met uw domicilie. Deze moet staan op uw werkelijke verblijfplaats.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 jun 2021 20:07

Dan neemt u toch gewoon die container; bent u ook verplicht die effectief te gebruiken?
Wie die niet gebruikt, komt in een soort "zwarte lijst" waarvan men vermoed dat ze sluikstorten

Gebeurt vaak bij zelfstandigen die hun huishoudelijk afval meegeven met afval van hun zaak
(wat een halsmisdrijf is in het Vlaanderen van de regelneven ...)


Dus: container kiezen
Gooi daar een keer iets in, zet dat buiten, en ze zijn gelukkig ...

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 23 jun 2021 22:42

Diftar is geDIFferentieerd TARief en word vb via IOK ( Intercommunale Ontwikkeling Kempen) gebruikt in bij mijn weten tientallen gemeenten.

Bedrijfsafval is een ander tarief dan particulier. In een grote stad zijn dat andere kleur van zakken.
Is gemeentelijke materie (bevoegdheid)

Terug naar “Administratief recht”