liftperikelen en zieke partner

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

liftperikelen en zieke partner

#1 , 21 mei 2021 10:01

Onze lift is sinds oktober 20120 stuk.
De hele stuurinrichting moet vervangen worden en de cabine moet ook aangepast worden, daar deze niet meer conform is en afgekeurd is.
Na verschillende offertes werd deze toegewezen aan 1 liftconstructeur.
Deze kwamen voor de eerste keer kijken begin januari.
Wij wonen op het vierde verdiep.

Mijn samenwonende partner is al 4 jaar ziek, nierkanker, nu uitgezaaid naar longen en lever.
De arts zei ons deze week dat de behandeling word stil gelegd en dat het nog een kwestie is van enkele weken.

De syndicus heeft bekomen dat, als mijn partner (Patrick) naar het ziekenhuis moe, mannen van de firma de lift manueel bedienen om zo Patrick naar boven te trekken. Tot 2 weken geleden hebben we dit nooit gevraagd, hij kon het nog alleen. Toen is Patrick zijn gezondheid zodanig achteruit gegaan dat hij dat niet meer kan.

Nu kreeg ik een mail waarin staat dat de werken 4 weken (!) zullen duren en zullen starten op 31 mei. Ik schreef de syndicus dat wij geen 4 weken zonder lift kunnen daar ik vanaf nu regelmatig met Patrick naar het ziekenhuis moet om de longen te puncteren. Ik weet nu nog niet wanneer en hoeveel keer. Ik vroeg of er geen andere oplossing te bedenken was bv eerst de lift installeren en later de rest, of dat we tijdens de werken kunnen gebruikmaken van de lift,of een andere oplossing.

We kregen een mail terug dat de duurtijd niet ingekort kan worden, de lift ook niet voor een korte periode in werking kan gesteld worden op straffe van een proces-verbaal bij een eventuele controle (?) en dat:" ze niet steeds kunnen helpen de persoon te mobiliseren daar dit een zware belasting is voor de techniekers, dit een kostprijs is voor hen en dat de wachttijden hierdoor oplopen."

Ik wist niet dat dit een gratis diens was en heb syndicus ook gemeld dat ik wil betalen voor deze dienst.
Gisteren is er een technieker in geslaagd iets te doen aan de lift zodat deze toch weer werkt op de motor en zal het dus niet meer manueel moeten gebeuren, ze moeten wel nog komen om deze aan te zetten.

Vraag: kan ik eisen dat, in die 4 weken, op 1 of andere manier de lift beschikbaar is, indien nodig? Dat ze dus eerst die stuurinrichting repareren en werken aan de cabine uitstellen? Of iets anders? Ik ben ten einde raad. Het kan toch niet dat mijn man hier zal stikken door het vocht in de longen omdat het anders niet past voor de mannen van de lift?
Ik begrijp dat dit allemaal niet gemakkelijk is en dat zij zich moeten houden aan hun schema's maar dit is toch een uitzondering?
We komen al 1 maand niet meer buiten, behalve doktersbezoek omdat we geen lift hebben, een drankje op een terras is er niet bij want " we moeten anders weer de techniekers bellen om ons te helpen" , dus dat doen we niet.

Weet iemand raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123
Berichten: 483

#2 , 21 mei 2021 10:32

Mijn grootvader kon door kanker ook niet meer de trap af.
Als oplossing kwam ziekenvervoer (CM) of brandweer hem mbv een stoeltje de trap afdragen.
Informeer anders eens bij de ziekenkas of ze geen oplossing kennen (incl. naar ziekenhuis voeren ev. bij ziekenkas).

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 21 mei 2021 10:54

Een lift gaat nu eenmaal stuk en moet af en toe vervangen worden. Vier weken is hier m.i. geen onredelijke termijn, uiteraard met alle begrip voor de problemen dat dit meebrengt voor u en uw man.

Een lift die niet gekeurd is mag niet gebruikt worden, dus ook voor uw man kan men daar geen uitzondering maken.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 22 mei 2021 20:46

Zie antwoord van @lucas1234
Desnoods komt BW tussenbeide. Zie wel dat u een doktersattest hebt voor ziekenwagen . BW is dan gratis.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#5 , 23 mei 2021 11:16

Het is een heel smalle spiraaltrap, word moeilijk maar in uiterste nood...
Bedankt

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 23 mei 2021 12:15

Dan gebruikt de brandweer een verhuislift.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 mei 2021 16:13

Of een brandweerladder. Al meermaals zien doen.

Terug naar “Administratief recht”