Ik woon op twee adressen, hoe kan ik dit juridisch in orde maken?

Spip71
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ik woon op twee adressen, hoe kan ik dit juridisch in orde maken?

#1 , 30 apr 2021 09:26

Ik woon al twintig jaar op twee adressen: een deel van de week op mijn appartement in Brussel, een deel van de week in het huis van mijn vriend in Vlaanderen. Wij zijn niet van plan om te trouwen, maar om van elkaar te kunnen erven, werd ons aangeraden een testament op te maken. Daarvoor moeten we samenwonen. Omdat de erfbelasting voordeliger is in Vlaanderen, werd mij aangeraden om mij bij mijn vriend in Vlaanderen te domiciliëren. Maar in de praktijk blijven we wel beide op beide adressen wonen.

Hoe kan ik mijn parttime domicilie in Brussel administratief in orde maken? Ik kan me maar op één plek domiciliëren, maar ik woon dus parttime op de ene en parttime op de tweede plek. Ik heb op papier slechts één eigendom (het appartement in Brussel) en mijn vriend is eigenaar van het huis in Vlaanderen. Kan mijn appartement in Brussel eventueel voor mij of voor ons beiden als een tweede verblijf worden beschouwd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 30 apr 2021 10:23

Ik begrijp de vraag niet goed. Als u zich in Vlaanderen bij uw vriend domicilieert, dan is uw appartement in Brussel de facto uw tweede verblijf met de fiscale gevolgen vandien (geen vermindering onroerende voorheffing, tweedeverblijfstaks, etc.)

Er valt verder niets in orde te maken, u verhuist gewoon officieel van Brussel naar Vlaanderen, maar blijft eigenaar van een woonst (tweede verblijf) in Brussel.
"sowieso" schrijf je zo.

Spip71
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 apr 2021 10:39

Dus het is zo eenvoudig? En moet ik iets doen om dat aan te vragen?

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 apr 2021 11:15

Het inventarisatie- en heffingsreglement van tweede verblijven is meestal gemeentelijke bevoegdheid, dus dat verschilt per gemeente. In sommige gemeenten moet je zelf het gebruik als tweede verblijf aangeven. Informeer best bij de dienst omgeving.

Terug naar “Administratief recht”