Op welke manier wordt referentiepersoon bepaald?

Raozhar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Op welke manier wordt referentiepersoon bepaald?

#1 , 14 apr 2021 23:59

Waar vind ik de volledig uitgeschreven regels waarmee de gemeente bepaalt wie de referentiepersoon is van een groep mensen die op dezelfde domicilie wonen?

Situatie: co-housing: elk heeft eigen slaapkamer; keuken, badkamer, woonkamer,... zijn allemaal gemeenschappelijk.
Geen enkele van de bewoners heeft een familiale of relationele band onderling. Wij zijn gewoon een aantal volwassen mensen die samen in een huis wonen en de huishuur delen.

Nu blijkt dat ik de referentiepersoon ben, en ik vraag me gewoon af hoe dat zo gekomen is, want ik heb daar zelf niets voor gedaan.

* Ik heb onlangs een uittreksel uit het bevolkingsregister opgevraagd, en daar staat op dat ik referentiepersoon ben.
* Vandaag viel de provinciebelasting ("gezinsbelasting") in de brievenbus, op mijn naam, dus alleen door mij te betalen, mijn huisgenoten moeten die belasting niet betalen. Het is maar 30 euro, ik ga daar niet moeilijk over doen. Ik vraag het mij gewoon af want het lijkt zo willekeurig.

Is het alfabetisch? Op volgorde van leeftijd? Vogelpik? Iets anders?
Waar vind ik de exacte berekeningsformule om te bepalen wie referentiepersoon is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 apr 2021 09:13

Ik denk dt het volgens ouderdom is. Bij het regelen van de erfbelasting, werd ik als oudste van 4 aangeschreven, en een ambtenaar van de belastingen heeft me toen eens gezegd dat ik alle post kreeg, omdat ik de oudste was.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 15 apr 2021 15:38

Waar vind ik de volledig uitgeschreven regels waarmee de gemeente bepaalt wie de referentiepersoon is van een groep mensen die op dezelfde domicilie wonen?
Volledig uitgeschreven regels zullen wellicht nergens te vinden zijn , aangezien deze manier van samenleven nog in een juridisch vacuum zit .
( " zorgwonen " is al iets meer gereglementeerd ) .

De "referentiepersoon " wordt waarschijnlijk bepaald ( volgens welke criteria ? ) op de dienst bevolking (bij inschrijving in de bevolkingsregisters ) , waar andere instanties zich zullen op baseren .

Financiele zaken , zoals provinciebelasting , kunt u best onder de huisgenoten bespreken .
Er kunnen zich meerdere situaties voordoen die eigenlijk gemeenschappelijk moeten geregeld worden , en waar u anders persoonlijk zult voor opdraaien . Dit kan niet de bedoeling zijn van co-housing .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 18 apr 2021 16:54

Ik heb zo'n vermoeden dat in dit geval de eerste naam genomen wordt die op het huurcontract staat. Is dat zo in uw geval?

Voor de registratie weet ik in elk geval dat ze vooral van de eerste drie personen echt nauwkeurig de gegevens zoals RRnummer en dergelijke moe(s)ten hebben.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2021 17:06

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 18 apr 2021 22:04

92.Deze zienswijze, met een strikte opdeling tussen alleenstaande en gezin, is niet compatibel met de situatie zoals deze bijsamenhuizenbestaat. Daar gaat het namelijk om verschillendealleenstaanden die samen een ééngezinswoning delen. Aangezien het inschrijven van meerdere alleenstaanden in een ééngezinswoning niet mogelijk is; wordt men in de praktijk vaak ingeschreven als gezin. Daarbij gaat men uit van het concept ‘gezin’, bestaande uit een gezinshoofd en gezinsleden, waarbij het gezinshoofd als referentiepersoon fungeert. Hoewel er bij samenhuizen sprake is van een duurzaam samenleven en het dus een gelijkenis vertoont met een gezinsleven, strookt dit systeem niet geheel met de werkelijkheid. De personen die samenhuizen zijn namelijk op zichzelf staande individuen. Bij samenhuizen is het met andere woorden niet mogelijk om één iemand als referentiepersoon aan te duiden, aangezien men in feite elk fungeert als zijn of haar eigen referentiepersoon.151Toch zullen personen die samen in een gemeenschapshuis wonen, conform de geldende regeling, een referentiepersoon moeten aanduiden als een samenhuizer in het bevolkingsregister zal worden ingeschreven. Administratief gezien vormt men dan een ‘gezin’152en wanneer een uittreksel van de gezinssamenstelling wordt opgevraagd zal dan ook steeds alle samenhuizers hierop vermeld staan.153

Uittreksel uit : http://samenhuizen.net/onderzoek/juridi ... ntract.pdf

Zodoende zal TS dus aanzien worden als "gezinshoofd " door de administratie .
Vraag blijft : wie bepaalt dit ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Administratief recht”