Domicilie en tweede verblijf

PolFlater
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Ambtelijk geschrapt en invaliditeitsuitkering

#1 , 09 apr 2021 12:26

Omdat ik ambtelijk geschrapt ben, wat zoveel wil zeggen dat ik GEEN ADRES heb, beschouwd de christelijke mutualiteit mij als SAMENWONEND (???!) en werd mijn maandelijkse uitkering als alleenstaande verminderd met 150€ - 190€???!

Kan dit wel??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 09 apr 2021 12:28

Waar woont u nu dan en met wie?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2021 13:45

Een eerste belangrijke vraag is of u ambtshalve werd ingeschreven op een Belgisch adres.

Wet14.07.1994, art. 136§1 vermeldt:

Art. 136.
10/01/2000 § 1. Onverminderd de toepassing van de internationale rechtsorde, worden de in deze gecoördineerde wet bedoelde prestaties geweigerd als de rechthebbende zich niet werkelijk op Belgisch grondgebied bevindt of als de geneeskundige verstrekkingen buiten het Belgisch grondgebied zijn verstrekt.
10/01/2000 Ze kunnen evenwel worden toegekend:
10/01/2000 a) onder de door de Koning bepaalde voorwaarden;
10/01/2000 b) onder de voorwaarden die zijn vastgesteld in de akkoorden, gesloten tussen het Verzekeringscomité en het Beheerscomité van de uitkeringen en de buitenlandse bevoegde instellingen met het oog op de bevordering van het vrij verkeer van de verzekerden in de grensgebieden door de vaststelling van samenwervingsregels.
10/09/2000 c) onder de voorwaarden die zijn vastgesteld in bijzondere akkoorden, waarvan de inhoud past in het algemeen kader van de regels vastgelegd door de internationale verdragen, gesloten tussen de in artikel 2 i), n), bedoelde personen, Belgen en buitenlanders, om te komen tot een vereenvoudigde toegang tot de verstrekkingen over de grenzen, en die zijn goedgekeurd door het Verzekeringscomité en/of het Beheerscomité van de uitkeringen.
10/01/2010 De Koning legt de regels vast waarop de bedragen, die met toepassing van de internationale rechtsorde ten laste vallen van de verzekering, en die betrekking hebben op het in artikel 95 van de wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op 10 juli 2008 bedoeld budget van financiële middelen voor de ziekenhuizen, worden vastgelegd, aangerekend, teruggevorderd en geboekt.

Concreet betekent dit dat uw mutualiteit zich moet baseren op feitelijke gegevens. Indien uw mutualiteit derhalve niet beschikt over gegevens van uw gezinstoestand kunnen zij uit voorzorg uw uitkering tot samenwonende herleiden.

Indien u dus verder wenst uitbetaald te worden moet u dringend een officieel adres en teken van leven geven aan uw ziekenfonds én een officieel attest waaruit uw gezinstoestand blijkt.

Als uw ziekenfonds niet over uw verblijfsgegevens beschikt of kan beschikken, moeten zij uw uitkering opschorten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

PolFlater
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 apr 2021 18:39

Waar woont u nu dan en met wie?
Ik woon reeds 3 jaar als alleenstaande in een tweede verblijf waar ik mijn domicilie niet kan/mag zetten

PolFlater
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 apr 2021 19:40

Een eerste belangrijke vraag is of u ambtshalve werd ingeschreven op een Belgisch adres.

Wet14.07.1994, art. 136§1 vermeldt:

Art. 136.
10/01/2000 § 1. Onverminderd de toepassing van de internationale rechtsorde, worden de in deze gecoördineerde wet bedoelde prestaties geweigerd als de rechthebbende zich niet werkelijk op Belgisch grondgebied bevindt of als de geneeskundige verstrekkingen buiten het Belgisch grondgebied zijn verstrekt.
10/01/2000 Ze kunnen evenwel worden toegekend:
10/01/2000 a) onder de door de Koning bepaalde voorwaarden;
10/01/2000 b) onder de voorwaarden die zijn vastgesteld in de akkoorden, gesloten tussen het Verzekeringscomité en het Beheerscomité van de uitkeringen en de buitenlandse bevoegde instellingen met het oog op de bevordering van het vrij verkeer van de verzekerden in de grensgebieden door de vaststelling van samenwervingsregels.
10/09/2000 c) onder de voorwaarden die zijn vastgesteld in bijzondere akkoorden, waarvan de inhoud past in het algemeen kader van de regels vastgelegd door de internationale verdragen, gesloten tussen de in artikel 2 i), n), bedoelde personen, Belgen en buitenlanders, om te komen tot een vereenvoudigde toegang tot de verstrekkingen over de grenzen, en die zijn goedgekeurd door het Verzekeringscomité en/of het Beheerscomité van de uitkeringen.
10/01/2010 De Koning legt de regels vast waarop de bedragen, die met toepassing van de internationale rechtsorde ten laste vallen van de verzekering, en die betrekking hebben op het in artikel 95 van de wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op 10 juli 2008 bedoeld budget van financiële middelen voor de ziekenhuizen, worden vastgelegd, aangerekend, teruggevorderd en geboekt.

Concreet betekent dit dat uw mutualiteit zich moet baseren op feitelijke gegevens. Indien uw mutualiteit derhalve niet beschikt over gegevens van uw gezinstoestand kunnen zij uit voorzorg uw uitkering tot samenwonende herleiden.

Indien u dus verder wenst uitbetaald te worden moet u dringend een officieel adres en teken van leven geven aan uw ziekenfonds én een officieel attest waaruit uw gezinstoestand blijkt.

Als uw ziekenfonds niet over uw verblijfsgegevens beschikt of kan beschikken, moeten zij uw uitkering opschorten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Ik was gedomicilieerd in Deurne....aangifte dat ik niet meer op mijn domicilie adres woonde oktober 2015(!) alsook de aanvraag tot ambtelijke schrapping, welke normaal na 6 maanden zou worden uitgevoerd en niet na pas 5,5 JAAR!
CM beroept zich voor het berekenen van mijn uitkering op:
-Gegevens van het rijksregister: zijnde nu zonder adres en voorheen niet wonende op domicilieadres.
- persoonlijk geleverde informatie: zijnde: voor schrapping niet ingeschreven op domicilie adres, als alleenstaand wonende in een gehuurd tweede verblijf waar ik mijn domicilie adres niet mag zetten, ze hebben mij trouwens 2 jaar geleden bij CM Sint-Niklaas ingeschreven als "zonder adres 399 2100 Antwerpen"....ze zijn dus perfect op de hoogte waar ik woon.
Toch wordt met deze info van rijksregister en mezelf blijkbaar geen rekening gehouden....

PolFlater
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 apr 2021 19:58

CM beroept zich om mijn uitkering te berekenen op:

Gegevens van het rijksregister: zijnde nu zonder adres en voorheen niet wonende op domicilieadres.
- persoonlijk geleverde informatie: zijnde: voor schrapping niet ingeschreven op domicilie adres, als alleenstaand wonende in een gehuurd tweede verblijf waar ik mijn domicilie adres niet mag zetten, ze hebben mij trouwens 2 jaar geleden bij CM Sint-Niklaas ingeschreven als "zonder adres 399 2100 Antwerpen"....ze zijn dus perfect op de hoogte waar ik woon.

Om mij als samenwonende te beschouwen beroepen zij zich echter op de info die zij verkrijgen van de kruispuntbank

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 09 apr 2021 21:02

U bent Ambtelijk geschrapt in 2100 Deurne.
Wij kunnen niet nagaan of wat u schrijft normaal is want blijkbaar wist men al enkele jaren geleden dat u op uw tweede verblijf (recreatiegrond) verbleef.
En daar zal men inderdaad niet ingeschreven kunnen blijven. Politie die normaal deze woonstcontroles doet zal u daar wel hebben aangetroffen en dan moet gemeente u inschrijven maar start ook ineens de procedure wegens onwettig verblijf (correctionele vervolging) en schrapping van ambtswege in St-Niklaas.
Let wel niet alleen met ziekenfonds gaat u problemen krijgen maar met alle officiële diensten . U wordt trouwens beschouwd als een niet resident in BE.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 apr 2021 22:36

Ik raad u aan om dringend contact op te nemen met het OCMW van de gemeente waar u "verblijft" teneinde alles in het werk te stellen om u in orde te stellen/houden met uw uitkeringen. Immers als uw uitkeringen worden opgeschort bent u ook niet meer in orde met uw ziektekostenverzekering met alle gevolgen van dien. Neem ook contact op met de gemeente om uw concrete situatie na te gaan en te bespreken.

Ook niet-reglementaire situaties worden rechtgezet ook al heeft dit meer dan 5 jaar geduurd. Mogelijk dat het bevoegde bestuur geen geduld meer met u heeft en dat er in de ogen van de gemeente sprake kan zijn van een manifeste onwil van uwentwege om u in orde te stellen.

Ik heb u de wetgeving van het riziv doorgestuurd. U heeft in verschillende antwoorden voldoende raad ontvangen. Volg deze dan ook op. De gevolgen kunnen immers desastreus zijn.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 apr 2021 11:51

U spreekt van een tweede verblijf. Welk is dan uw eerste verblijf?
Wat is de situatie van uw eerste verblijf?
Welk zijn de gegevens zoals weergegeven in de KSZ?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

PolFlater
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 apr 2021 15:44

Ik raad u aan om dringend contact op te nemen met het OCMW van de gemeente waar u "verblijft" teneinde alles in het werk te stellen om u in orde te stellen/houden met uw uitkeringen. Immers als uw uitkeringen worden opgeschort bent u ook niet meer in orde met uw ziektekostenverzekering met alle gevolgen van dien. Neem ook contact op met de gemeente om uw concrete situatie na te gaan en te bespreken.

Ook niet-reglementaire situaties worden rechtgezet ook al heeft dit meer dan 5 jaar geduurd. Mogelijk dat het bevoegde bestuur geen geduld meer met u heeft en dat er in de ogen van de gemeente sprake kan zijn van een manifeste onwil van uwentwege om u in orde te stellen.

Ik heb u de wetgeving van het riziv doorgestuurd. U heeft in verschillende antwoorden voldoende raad ontvangen. Volg deze dan ook op. De gevolgen kunnen immers desastreus zijn.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Bedankt voor de info, ik heb morgen een afspraak bij het OCMW van Sint-Niklaas om mijn referentie adres daar të zetten.

Ik heb geen eerste verblijf, ik huur het tweede verblijf van een derde.

Voorheen wou ik mijn referentie adres bij mijn ouders zetten, dit was onmogelijk omdat ik nog gedomicilieerd was. Ik diende dus eerst ambtelijk geschrapt të worden.

Het districtshuis van Deurne werd zowel door mij als mijn advocate gevraagd waarom de schrapping achterwege bleef doch bleef dit zonder antwoord.

PolFlater
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 apr 2021 10:00

Ik huur en woon in een tweede verblijf van derden waar ik mijn domicilie niet kan zetten.
Een referentieadres bij het OCMW kan slechts tijdelijk en mijn domicilieadres bij derden zetten is dan weer een probleem omdat mijn invaliditeitsuitkering aanzienlijk minder wordt.
Wat zijn mijn mogelijkheden want ik wil en kan niet weg waar ik nu woon.

LeenW
Berichten: 12824

#12 , 12 apr 2021 10:10

U moet iets zoeken waar u wel uw domicilie mag zetten. In een tweede verblijf mag u niet wonen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 apr 2021 11:17

Jureca, gelieve de topics van PolFlater samen te voegen. Het heeft geen zin om deze topics een eigen weg te laten gaan gezien het om hetzelfde antwoord gaat.

Ik begrijp niet wat de bedoeling van TS hiervan is.

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38587

#14 , 12 apr 2021 13:54

Schrapping gebeurd door het College van Burgemeester en Schepenen Antwerpen.
Dus u hebt geen belangen meer in Antwerpen?

PolFlater
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 apr 2021 13:37

Afbeelding
Een eerste belangrijke vraag is of u ambtshalve werd ingeschreven op een Belgisch adres.

Wet14.07.1994, art. 136§1 vermeldt:

Art. 136.
10/01/2000 § 1. Onverminderd de toepassing van de internationale rechtsorde, worden de in deze gecoördineerde wet bedoelde prestaties geweigerd als de rechthebbende zich niet werkelijk op Belgisch grondgebied bevindt of als de geneeskundige verstrekkingen buiten het Belgisch grondgebied zijn verstrekt.
10/01/2000 Ze kunnen evenwel worden toegekend:
10/01/2000 a) onder de door de Koning bepaalde voorwaarden;
10/01/2000 b) onder de voorwaarden die zijn vastgesteld in de akkoorden, gesloten tussen het Verzekeringscomité en het Beheerscomité van de uitkeringen en de buitenlandse bevoegde instellingen met het oog op de bevordering van het vrij verkeer van de verzekerden in de grensgebieden door de vaststelling van samenwervingsregels.
10/09/2000 c) onder de voorwaarden die zijn vastgesteld in bijzondere akkoorden, waarvan de inhoud past in het algemeen kader van de regels vastgelegd door de internationale verdragen, gesloten tussen de in artikel 2 i), n), bedoelde personen, Belgen en buitenlanders, om te komen tot een vereenvoudigde toegang tot de verstrekkingen over de grenzen, en die zijn goedgekeurd door het Verzekeringscomité en/of het Beheerscomité van de uitkeringen.
10/01/2010 De Koning legt de regels vast waarop de bedragen, die met toepassing van de internationale rechtsorde ten laste vallen van de verzekering, en die betrekking hebben op het in artikel 95 van de wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op 10 juli 2008 bedoeld budget van financiële middelen voor de ziekenhuizen, worden vastgelegd, aangerekend, teruggevorderd en geboekt.

Concreet betekent dit dat uw mutualiteit zich moet baseren op feitelijke gegevens. Indien uw mutualiteit derhalve niet beschikt over gegevens van uw gezinstoestand kunnen zij uit voorzorg uw uitkering tot samenwonende herleiden.

Indien u dus verder wenst uitbetaald te worden moet u dringend een officieel adres en teken van leven geven aan uw ziekenfonds én een officieel attest waaruit uw gezinstoestand blijkt.

Als uw ziekenfonds niet over uw verblijfsgegevens beschikt of kan beschikken, moeten zij uw uitkering opschorten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Ik ontving van de mutualiteit volgend bericht aangaande beperking van mijn uitkering:

"Indien de werkloze gerechtigde van ambtswege is afgevoerd terwijl hij zich in het aligneringstijdvak bevindt (de eerste 6 maanden van een risico tijdens werkloosheid) dient men vanaf de datum dat betrokkene ambtshalve werd geschrapt de arbeidsongeschiktheidsuitkering te aligneren, of beperken tot, het bedrag van de werkloosheidsuitkering waarop de betrokkenen recht zou hebben gehad als samenwonende."


Ik stuurde hen onderstaande mail (graag uw bedenkingen aub) :

"Voor zover ik kan zien staat er duidelijk dat ènkel wanneer ik ambtelijk geschrapt wordt tijdens de eerste 6 maanden van het aligneringstijdvak (de eerste 6 maanden van arbeidsongeschiktheid als werkloze en in mijn geval van februari 1997 tot augustus 1997) men dan mijn arbeidsongeschiktheidsuitkering kan beperken tot het bedrag wat ik zou trekken als samenwonende.

Ik trok een arbeidsongeschiktheidsuitkering als werkloze van februari 1997 tot februari 1998, vanaf februari1998 (mijn arbeidsongeschiktheid als werkloze werd toen invaliditeit) tot op heden en verder trek ik een invaliditeitsuitkering waarop deze beperking niet van toepassing is.

Ik kan dus, in zoverre van de informatie waarover u beschikt (1) en ik aan de wettelijke voorwaarden voldoe, aanspraak blijven maken op mijn invaliditeitsuitkering als alleenstaande en doet de ambtelijke schrapping hier geen afbreuk aan.

(1): - ik heb mij persoonlijk aangemeld bij u ten kantoren om aan te tonen dat ik in België verblijf (voor de uitbetaling van de maand april was dit op maandag 12 april).
- ik woon, ondanks mijn ambtelijke schrapping, nog steeds als alleenstaande in een woning waar ik mijn domicilie niet kan zetten en beschik ik niet over voldoende bestaansmiddelen om een officiële woning te huren.
Dit zal nog officieel bevestigd worden in een verklaring van het OCMW waar ik een aanvraag indiende voor een referentie adres.

Graag uw bedenkingen en advies hieromtrent en mvg,
X Naam verwijderd - JurecaBE- moderator

Terug naar “Administratief recht”