vergunningsplicht onderneming in woning

linsta
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

vergunningsplicht onderneming in woning

#1 , 18 mar 2021 14:31

Dag allen,

Mijn situatie is als volgt: ik ben sinds kort eigenaar van een pand met als bestemming "woning". Ik zal er gedomicilieerd staan. Ik ben aan het overwegen om op de begane grond een onderneming te starten, dan wel de begane grond te verhuren aan een onderneming. Er is geen aparte ingang voor de woning.

Mijn vraag is tweeledig:

1. Momenteel is het niet zeker of ikzelf betrokken ga zijn bij de onderneming (in de vorm van bestuurder of medewerker) of dat ik de handelsruimte onder mijn woning gewoonweg verhuur aan een derde rechtspersoon.

Voor de vrijstelling van de vergunningsplicht tot het uitbaten van een detailhandelzaak, kom ik niet de eis tegen dat de handelsactiviteit van dezelfde natuurlijk persoon moet zijn als de bewoner van de ruimte erboven. Is het met andere woorden verplicht dat ik als hoofdbewoner ook de zaakvoerder ben van de onderneming, of mag het ook een derde zijn waar ik als bewonder boven het pand niet bij ben betrokken.

2. Zover ik kan zien voldoe ik aan de voorwaarden voor de vergunningsvrijstelling aangezien de woonfunctie primair blijft en ik aan de overige voorwaarden voldoe (even bovenstaande vraag opengelaten). Er zover ik kan zien is ook geen RUP of BPA van toepassing. De dienst ruimtelijke ordening van mijn gemeente werkt helaas met alles tegen. Ik verwacht bij alles wat ik doe moeilijkheden. Is er nog iets wat de gemeente kan ondernemen om mijn plannen tegen te houden. Moet ik iets doorgeven aan de gemeente wanneer de onderneming opengaat (zover ik kan zien geen meldingsplicht).

Dank bij voorbaat

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding